Deel dit artikel
-

Nog geen opvolger Rik Rensen bij RTL iMedia

De Holland Media Groep (HMG) zegt nog geen opvolger te hebben gevonden voor Rik Rensen, die opstapt als directeur RTL iMedia. Rensen wordt per 1 april de nieuwe hoofdredacteur van Nova.

Volgens Jacqueline Hekkers, directeur communicatie bij HMG, vertrekt Rensen omdat zijn journalistieke ambities de kop weer opstaken. Rensen werkte eerder bij NRC Handelsblad als economisch redacteur, correspondent in Rome en chef van de afdeling onderzoeksjournalistiek. Van 1989 tot 1999 was hij hoofdredacteur van het RTL Nieuws. Na een uitstapje bij @Home Benelux werd hij in de zomer van 2000 verantwoordelijk voor alle online activiteiten van HMG, later opgedoopt in RTL iMedia. Zoals hij zelf destijds in Emerce zei, bestond zijn hoofdtaak uit de introductie van digitale televisiediensten bij HMG.

Rensen zelf noemt recente gebeurtenissen als een belangrijke impuls om de overstap naar de journalistiek te maken. "Vooral na de aanslagen in de VS en de daaropvolgende oorlog in Afghanistan merkte ik dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan."

Rensen volgt Gerard Dielissen op, die op 1 maart chef redactie van Studio Sport zal worden. Oorspronkelijk zou Rensen al per 1 februari vertrekken, maar dat is in goed overleg verlengd tot 1 april, aldus Hekkers.

Deel dit bericht

4 Reacties

Annelies

Tjonge, jonge wat een late reactie zeg! Het is vrijdag bekend gemaakt en was diezelfde dag al op meerdere plaatsen te lezen (www.telegraaf.nl, http://www.novatv.nl, teletekst, het Parool, de Gooi en Eemlander, etc.)

Pietje Puk

Het is dan ook wereldschokkend nieuws! Wel benieuwd naar zijn opvolger. Internet en TV hebben een gouden toekomst volgens velen, maar het kost nog veel moeite om alle partijen op één lijn te krijgen.

Rokko

Nu Rensen opstapt, wordt het eens tijd dat men iemand vanuit de Internetwereld de zaken laat waarnemen i.p.v. de zoveelste televisieman of -vrouw. Nieuwe business models liggen ten grondslag aan de convergentie tussen televisie en Internet. Buiten de box denken viert hoogtij.

William

Ik heb jullie {artikel; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Industrie/11170.html } van augustus vorig jaar er nog eens op nagelezen ('Rick Rensen van @Home naar HMG'). De ambities waren niet gering. 'In het najaar een toonaangevende portal lanceren', 'Op een creatievere manier met content werken', 'Veel meer bewegend beeld gaan bieden' en 'Programmamakers laten nadenken wat ze op internet kunnen bieden'. Wie een blik werpt op de websites van de HMG ziet dat er van al die aspiraties niks is terecht gekomen. De introductie van Yorin (The Movement!) gaf dit voorjaar nog hoop: 'Een multimediaal platform, een beweging', kraaide de HMG-top. In praktijk kwam er niets van terecht. Nergens is enige crossmediale gedachte te bespeuren. Big Brother dan? Een formule die al werkte in de tijd dat Yorin nog Veronica heette. Conclusie: Rick Rensen heeft binnen een groot mediabedrijf weliswaar een internettak opgezet, maar is er niet in geslaagd een toonaangevende portal uit de grond te stampen, programmamakers blijken in praktijk nog evenveel naar hun tv-navel te staren en die paar morsige filmpjes? Tsja… En laten we het al helemaal niet hebben over de 'creatieve' manier waarop er met content wordt gewerkt bij de HMG. Creatieve armoede is een betere omschrijving.Misschien dat Rick Renzen de conclusie heeft getrokken dat het hem gewoon niet is gelukt om een bedrijf te stichten dat crossmediaal denken en handelen binnen de organisatie stimuleert. Het zou hem sieren dat eens uit te spreken in plaats van zich te verstoppen achter zijn plotseling hoog opgelaaide journalistieke ambities.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond