Deel dit artikel
-

Nokia kijkt naar toepassingen voor fitnessmarkt

Nokia overweegt in de markt voor bewegingssensors te stappen. Die sensors houden bij hoe iemand die aan het sporten is presteert en hoe zijn lichaam reageert op de fysieke prestaties die geleverd worden. Nokia gelooft in wellness en overweegt zich op de fitnessmarkt te richten, aldus Markku Rauhamaa van Nokia Ventures in een vraaggesprek met Emerce in Helsinki.

“Wij denken dat mensen er behoefte aan hebben van zichzelf te weten hoe hun lichaam zich bijvoorbeeld gedraagt tijdens het hardlopen maar ook tijdens het sporten in een fitnessruimte. Daarom willen we met behulp van bewegingssensors de prestaties van sporters gaan bijhouden. Met zo’n sensor kan bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur gemeten worden en de polsslag opgenomen. Die gegevens zouden we dan door willen geven aan een centrale server via bluetooth of wifi, met als uiteindelijk doel om over een langere periode bij te houden hoe mensen zich sportief ontwikkelen,”  zegt Rauhamaa van Nokia Ventures. Ook zouden de sensors kunnen bijhouden hoe het mensen vergaat in hun strijd tegen overgewicht. 

Nokia denkt dat met name voor zorgverzekeraars die mensen aan willen moedigen om te sporten en mensen daarvoor ook te belonen als ze dat doen (bijvoorbeeld door ze een lagere premie te laten betalen, redactie)  interessant kan zijn. Rauhamaa zegt dat Nokia overweegt de apparatuur deels zelf te ontwikkelen (voor de consumentenmarkt) en dat het voor het business-to-business gedeelte in zee zou willen gaan met een producent van fitness-apparatuur. Ook wil Nokia het idee bij zorgverzekeraars tegen het licht houden.

Volgens Rauhamaa is het nog niet honderd procent zeker dat Nokia ook in de markt voor bewegingssensors stapt, maar wel is het volgens hem zo dat er serieus naar wordt gekeken. “We zijn nu aan het kijken naar het businessmodel en naar potentiele kandidaten waarmee we samen zouden kunnen werken.” De topman van Nokia Ventures voegt eraan toe dat het idee van Nokia verder geen medische achtergrond heeft. “Een samenwerking met een partij als Philips (dat medische systemen maakt, red.) ligt daarom niet voor de hand.”

Binnen Nokia Ventures wordt naar mogelijkheden voor nieuwe business gekeken. Zo komt Nokia Lifeblog uit de koker van Nokia Ventures en ook nieuwe toepassingen als near field communication. “De kracht van Nokia Ventures is dat we in alles in kleine teams doen van hooguit vijf man. In zulke kleine kernteams is gelijk focus en is het risico dat er ruis op de lijn ontstaat een stuk kleiner. Hoe meer mensen bij een beslissingsproces betrokken zijn hoe groter de kans is dat een project dat in de opstartfase zit, mislukt.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Erwin van Lun

Mooie nieuwe ontwikkeling. Ik denk ook dat zorgverzekeraars zullen inspringen op deze ontwikkeling. Zij zullen zich langzaam ontwikkelen tot personal health agents. Deze agents zijn zeer persoonlijk en hebben toegang tot alle medische informatie. Dokter, tandarts, ziekenhuis. In Nederland maar ook van de behandelingen in het buitenland. Inclusief foto's. Daarnaast geeft de consument de personal health agent real-time toegang tot sommige sensoren. Hartslag, bloeddruk, zoutgehalte. Op basis van deze gegevens gaat de personal health agent persoonlijk advies geven over onze gezondheid, op lange termijn. Misschien een gewichtsadvies, misschien een voedingsadvies, misschien een bewegingsadvies. Dit idee van Nokia gaat absoluut aanslaan. Niet in de laatste plaats vanwege de vergrijzing. Misschien niet direct, maar zeker op termijn (het concept van personal health agents is uitgebreid beschreven in mijn boek dat in de zomer verschijnt; http://www.mensmerk.nl).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond