Deel dit artikel
-

NOS gaat continue surfgedrag meten

NOS Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) heeft namens de STER en de publieke omroep een contract gesloten voor het meten van surfgedrag op het Internet. De NOS is hiervoor een verband aangegaan met ACNielsen eRatings.com en hun Nielsen// Netratings service.

KLO is al enkele jaren actief op het gebied van internetonderzoek, ondermeer met het testen van websites en onderzoeken naar gebruiksmotieven van het Internet. Volgens KLO zijn er over het gedrag van internetters in Nederland nog geen betrouwbare gegevens, zoals de kijk- en luistercijfers dat voor radio en televisie zijn.

De onderzoeksmethode van ACNielsen maakt het mogelijk om te meten hoeveel bezoekers een site heeft, welk profiel de bezoekers hebben, hoe lang zij op een pagina blijven etcetera. Ook komt er inzicht in welke advertentiebanners de bezoekers zien en aanklikken.

Momenteel wordt in Nederland een representatief panel van 3000 Internetgebruikers opgezet. Panelleden worden willekeurig benaderd via een telefonische werving. Door middel van software op de computer van de paneldeelnemers wordt real-time het internet gebruik gemeten op momenten dat er gesurfd wordt. De eerste metingen zullen in oktober plaats vinden. In november zullen de eerste data beschikbaar komen. Een deel daarvan zal door KLO worden gepubliceerd.

Internet is voor de publieke omroep het derde grote medium naast radio en televisie. De NOS en de STER vinden het van groot belang om ook voor dit medium over betrouwbare gegevens te beschikken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joop Ruiter

Ik vind het een slechte ontwikkeling,dat de NOS zich hiermee bezighoudt. Het heeft niets te maken met het in kaart brengen,van het internet gebruik. De NOS en STER reclame zullen de komende tijd, veel kijkers gaan verliezen. Om dat het internetgebruik sterk gaat groeien,en kijkers meer op het net surfen. Gevolg hiervan is dat er minder naar de tv wordt gekeken. Dat baart hen grote zorgen,de inkomsten gaan sterk minder worden. Zo zit ons omroepbestel in elkaar. Laten wij eerlijk zijn, het net heeft onvoorstelbaar veel te bieden er gaan nog tal van nieuwe ontwikkelingen plaats vinden. De NOS en de Omroepen zullen hun koers drastisch moeten bijsturen. En het internet ten dienste moeten aanwenden. Op dit moment gebeurt dat helemaal niet,men ziet het als bedreiging dat onvoorstelbaar groeit. Wij staan aan de vooravond van een enorme verschuiving op media gebied. Joop Ruiter.

Peter Dekker

Meten is weten; misschien zullen nu de overtollige banners gaan slinken. Of zal dit gaan toenemen? Ik ben benieuwd of de consument hier wijzer van wordt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond