Novell?s Brainshare 2001: “Geen producten maar oplossingen”.

In dezelfde week dat Microsoft Hailstorm , haar eerste concrete invulling van de dotnet-strategie, presenteerde, gaf Novell tijdens het Brainshare evenement in Salt Lake City, haar visie op de verdere ontwikkeling van het internet, door Novell One Net genoemd. Tevens maakte Novell bekend wie de nieuwe ceo van het bedrijf zal worden, dat eerder deze maand dienstverlener Cambridge Technology Partners overnam voor 266 miljoen dollar in aandelen. Hoofddoel van het evenement was volgens Novell coo Stuart Nelson "dat de aanwezigen Novell begrijpen en snappen hoe Novell geld verdient." De algemene boodschap was ook duidelijk: "Een paar jaar geleden wilden bedrijven producten kopen, nu wil men oplossingen hebben voor business-problemen."
De overname is voor Novell topman Eric Schmidt aanleiding zijn functie als ceo neer te leggen. Hij wordt voorzitter van de Raad van Bestuur en gaat zich zodra de overname volledig rond is (aandeelhouders en Amerikaanse mededingings autoriteiten moeten nog hun toestemming geven) toeleggen op het verder ontwikkelen van de zogenoemde One Net visie van Novell. De nieuwe ceo van Novell/CTP wordt Jack Messman, die nu nog de ceo van CTP is. Messman is voor Novell geen onbekende. In 1982 en ?83 was hij ook al ceo van Novell. In de wandelgangen viel te horen dat Messman vooral goed zou zijn in het ontslaan van mensen, maar dat wilde (vanzelfsprekend) niemand bevestigen. Messman zelf was niet voor commentaar beschikbaar. Meteen na de keynote speech van Schmidt moest hij "voor dringende zaken de stad verlaten."
De huidige ceo maakte duidelijk erg blij te zijn met de machtswisseling. Hij klonk bijna opgelucht toen hij de verzamelde pers meedeelde: "Ceo van een beursgenoteerde onderneming zijn wordt na een tijdje nogal vermoeiend. Jack is beter dan ik in het praten met de aandeelhouders."
Een jaar na de eerste bekendmaking van Novell over hun One Net visie worden langzamerhand de contouren duidelijk van de nieuwe strategie van deze netwerksoftware-leverancier. One Net komt erop neer dat elke persoon met de juiste autorisatie op elke plek en met elk ?device? op een zo eenvoudig mogelijke manier toegang moet kunnen krijgen tot alle informatie die voor die persoon bedoeld is. Alle soorten netwerken moeten in deze visie naadloos met elkaar verbonden worden. Zaken als het emailen van bestanden naar jezelf om deze op een andere computer te kunnen gebruiken, of het herhaald invullen of wijzigen van dezelfde informatie, moeten daarmee tot het verleden gaan behoren. Alles zou in de nabije toekomst gaan draaien om "unified solutions".Volgens Novell marketing VP Darin Richins is een dergelijke ontwikkeling niets meer of minder dan "een onvermijdelijk natuurverschijnsel" en probeert Novell hierin slechts "de eerste en de beste" te zijn. Ter onderstreping van deze "onvermijdelijke verandering" gaf zelfs de Chief Technology Officer van Novell aan niet langer te denken in termen van techiek, maar vooral in termen van "oplossingen".
Dat de interne communcatie van Novell – dat met het One Net initiatief ondermeer de interne communicatie van bedrijven wil helpen verbeteren ? nog niet helemaal in orde is bleek uit de consternatie die ontstond na de mededeling van Schmidt dat er vestigingen van CTP in het buitenland gesloten gingen worden. Directeur Paul Piebinga van Cambridge Technology Partners in de Benelux reageerde onmiddellijk met de mededeling dat dit niet waar was, en een woordvoerder van Novell beweerde in eerste instantie dat Schmidt nooit had gezegd dat er CTP-kantoren gesloten zouden worden. Een kleine dag later moest Novell echter erkennen dat er inderdaad kantoren gesloten zouden worden, waaronder het CTP-kantoor in Nederland, waar ongeveer 280 mensen werken. Dit betekent overigens niet noodzakelijk dat er ook ontslagen gaan vallen, alleen dat de vestigingen samengevoegd gaan worden.
Hoe de combinatie van een productgeoriënteerd bedrijf als Novell met een dienstverlener als CTP precies vorm moet krijgen is vooralsnog niet duidelijk. Op vragen naar eventuele ontslagen antwoordde Schmidt dat "het wellicht mogelijk is dat er ontslagen gaan vallen in de hoek waar dubbele functies voorkomen." Hij noemde daarbij met name advocaten als een groep waar waarschijnlijk sprake van overlap zou zijn. Volgens Schmidt zou het zo zijn dat CTP ook producten van concurrenten van Novell zou mogen verkopen. Hij voegde daaraan toe dat dit zelfs zeer waarschijnlijk voor het grootste deel het geval zou zijn. Verder was het eerst zaak om "de twee bedrijven met elkaar te laten kennismaken" teneinde te bekijken hoe de twee bedrijfsculturen samengevoegd kunnen worden.
Vice president marketing bij Novell Darin Richins kon op zijn beurt niets zeggen over de kwestie hoe de merken Novell en CTP geprofileerd zouden worden en welke marketingstrategie precies gevolgd zou worden. Volgens Richins was daar nog helemaal niet over nagedacht, ook al "omdat er kans is dat de overname niet door gaat en dan zou al het werk voor niets zijn geweest." Hij gaf wel aan bezig te zijn met een ?revitalisatie? van de marketing van Novell. Op de vraag of de Novell marketing dan nieuw leven nodig had gaf hij schoorvoetend toe dat die "in het verleden niet optimaal was." De inzet van zo?n 300 personen aan marketingpersoneel en naar schatting jaarlijks 60 miljoen aan marketingbudget moet hier verandering in brengen. Een paar van de targets voor het eigen personeel: tijdens gesprekken met klanten moeten zij vooral beschrijven wat producten doen in plaats van de specificaties te noemen, en afkortingen mogen ook niet meer. Richins: "Een klant wil niks horen over NDS, dat moet Novell Directory Services worden, en zelfs dat wil de klant niet horen. Die heeft een business-probleem en wil daarvoor een oplossing."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond