Deel dit artikel
-

Noviteiten verjagen e-shoppers

Nieuwe technieken als 3D kledingmodellen zullen de online handel meer kwaad dan goed doen. Volgens onafhankelijk onderzoeksbureau Computer Economics werken dit soort gadgets vertragend en kunnen medewerkers geen goed advies geven over gebruik ervan. Verder moeten webwinkels hun voorraad in orde hebben als zij prijsacties houden.

Verschillende grote e-tailers verfraaien hun sites de laatste tijd met speciale shoppingtools. Zo hopen zij zich gunstig te onderscheiden van hun concurrenten. Kledingverkopers op Internet proberen het met virtuele 3D-paspoppen, die de klant moeten tonen hoe een kledingstuk staat. De onderzoekers van Computer Economics testten verschillende webwinkels en bemerkten dat dit soort fratsen niet functioneel werkten en veel downloadtijd kosten.

Een andere tool die niet goed schijnt te werken is de online klantenservice. De meeste medewerkers van de onderzochte webwinkels waren niet in staat om de klant te helpen tijdens het surfen, omdat ze de eigen site niet voldoende kenden. Onderzoekster Catherine Huneke meent dat de manke webtools de klant danig zullen frustreren, waardoor e-tailers inkomsten zullen mislopen. Om het leed van de klant wat te verzachten, heeft Computer Economics een 'Internet Shopping Complaint Hotline' opgezet. Bellers krijgen daar hulp bij het oplossen van problemen met de klantenservice van e-tailers.

De pessimistische woorden van het Californische bureau komen net voor de feestdagen, die een testcase zullen zijn voor alle webwinkels. Nieuwkomers op dit gebied proberen publiek naar hun site te lokken door te stunten met prijzen en andere promotieacties. De koopjesjagers die hierop ingaan moeten niet vreemd opkijken als laaggeprijsde of gratis producten niet in voorraad zijn en pas maanden later kunnen worden geleverd, aldus Huneke. 'Deze ondernemers denken dat ze zo een klantenkring opbouwen, maar in werkelijkheid creëren ze een leger van teleurgestelde klanten die nooit meer naar hun site zullen terugkeren.'

Bronnen:
Persbericht 1
Persbericht 2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond