Deel dit artikel
-

Nulaz wint Navteq-prijs van 450.000 dollar

Het Nederlandse Nulaz heeft een prijs van 450.000 dollar gewonnen in de Navteq Global LBS Channel. De interactieve locatiegebaseerde dienst wist de derde plek te veroveren.

Wikitude Drive van Mobilizy, aan augmented reality navigatie-applicatie, werd uitgeroepen tot winnaar. Mobitee, een locatiegebaseerde golf-applicatie wist de tweede plek te bemachtigen. In totaal was er een prijzenpot van 10 miljoen dollar beschikbaar.

Tijdens de Mobile World Conference presenteerde Michiel Munneke, oprichter van M2Mobi, het bedrijf achter Nulaz, zijn applicatie.

Licenties

Slechts een klein deel van het prijzengeld wordt in cash uitgekeerd. Het overgrote deel bestaat uit licenties van Navteq en partners van Navteq. Munneke houdt rond de 10.000 euro aan hard geld over. “Dat gaan we investeren in de productontwikkeling van Nulaz. Vooral voor de experimentele versie van de applicatie, Nowntown, waarbij we ons richten op een top tien aan ‘leuke dingen’ om de gebruiker heen, gebaseerd op zijn context.”

Nulaz heeft inmiddels 250.000 gebruikers. Een deel daarvan logt niet vaak in en een ‘groot deel’ logt twee tot drie keer per week in. Dertig procent van de gebruikers heeft een geregistreerd account. De rest maakt gebruik van de dienst zonder een account. Dankzij een plek in de spotlights op een aantal downloadstores ziet Nulaz de laatste tijd het aantal downloads omhoog gaan. Momenteel zitten ze rond de 20.000 downloads per dag.

De meeste gebruikers komen uit West-Europa, maar ook Egypte, een aantal kleine oliestaatjes en bijvoorbeeld Indonesie kennen relatief veel Nulaz-gebruikers.

Verdienmodel

Het geld verdient de Nederlandse start-up voornamelijk met de gebrandde versie die het aanbiedt. Zoals de mobiele applicatie voor het Holland Heineken House. Deze applicatie bevat informatie over de Olympische Winterspelen en over het Holland Heineken House. Ook kaarten (met GPS), informatie over het programma, openbaar vervoer, een een metro map, en een currency converter zijn in de applicatie te vinden.

Nu het aantal gebruikers is gegroeid sinds de start wil Nulaz advertenties introduceren. “Het liefst location based”, aldus Munneke. “Al zal het in het begin nog vooral ouderwetse display zijn. Maar we willen er leuke dingen mee gaan doen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond