Deel dit artikel
-

Omzet thuiswinkelen loopt op tot 2,5 miljard euro

De omzet op de Nederlandse thuiswinkel markt is in 2003 gestegen naar 2,5 miljard euro, een stijging van 14,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet. Het moet alleen Duitsland, Groot-Brittanië en Frankrijk. Per hoofd van de bevolking werd in 2003 voor gemiddeld 154 euro aan producten en/of diensten via catalogi, internet, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dat is 19 euro meer dan in 2002.

De omzetstijging in de thuiswinkel-branche in 2003 is met ruim 14 procent opvallend te noemen in vergelijking met de een daling van drie procent in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkel-branche in 2003 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 3 procent (tegen 2,7 procent in 2002). Het aandeel van de thuiswinkel-branche ten opzichte van de non-food retail bedraagt nu 5,3 procent (tegen 4,4 procent in 2002).

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 150 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 70 procent van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is zoals al eerder door Thuiswinkel werd gecommuniceerd voor een belangrijk deel te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet.

In 2003 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar 1,2 miljard euro. Dat is een stijging van maar liefst 32 procent ten opzichte van 2002. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De omzetgroei betekent dat de inhaalslag voor Nederland op Europees niveau zich voortzet. Nederland bezet nu een stevige vierde plaats op de Europese ladder van omzetcijfers. Tegelijkertijd zien we dat consumenten bewust kiezen voor internet als nieuw bestel- en koopkanaal. Het vertrouwen in kopen op afstand blijft verder toenemen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond