Omzetaandeel online supermarkten naar 2,7 procent

Online boodschappen behaalden in het eerste kwartaal van 2017 een omzetaandeel van 2,7 procent binnen de totaalomzet van de Nederlandse supermarkten. Bijna een op de zeven huishoudens koopt online bij de supermarkt en geeft van zijn totale supermarktbestedingen 15 procent online uit. Dat blijkt uit gegevens van GfK.
Het online aandeel groeit doordat meer huishoudens online kopen, maar ook omdat deze onlinekopers een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen online uitgeven. Jongeren en huishoudens met kinderen besteden bovengemiddeld op zondag en in de avonduren.
Binnen de huishoudens die uitsluitend de fysieke supermarkten bezoeken is het omzetaandeel van de ouderen fors oververtegenwoordigd. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en het overige deel van het Westen wordt bovengemiddeld aan online, op zondag en in de avonduren aan boodschappen besteed.
De totale supermarktomzet is in mei met 2,2 procent gestegen naar 2,78 miljard euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond