Deel dit artikel
-

Onderzoek: De B2C-sector is doodziek

Wat de cijfers van de VC's duidelijk maken, komt ook naar voren in een grootscheeps marktonderzoek van het New Yorkse Getzler & Co: B2C-bedrijven hebben veruit de grootste kans om te mislukken. Het laatste halfjaar moesten in ieder geval 119 van dit soort bedrijven de site-deuren sluiten of personeel ontslaan, tegenover slechts negen B2B-bedrijven. Conclusie: Het is niet best met de branche…

De markt kent helse pijnen, schrijft Upside . Meer dan vierhonderd aan de Nasdaq genoteerde bedrijven doen er alles aan om hun koers boven de één dollar te houden. "Hoewel er veel gespeculeerd is over de staat van de B2C-bedrijven, was er tot nu toe geen bewijs van hoe slecht de branche de recente val heeft verwerkt", zei Getzler-vice president Brian Mittman

Nu is dat bewijs er dus wel en de cijfers liegen er niet om. Ook blijkt dat de in april ingezette shake out echt trendsettend is. Het bureau legde 150 technologiebedrijven onder de loep. Samen noteerden ze in de afgelopen zeven maanden 10.000 ontslagen. In april waren er slechts acht bedrijven die personeel dienden te ontslaan, in mei waren dat er al 34. In juni vertelden 49 directies dat hun personeel maandag niet meer hoefde te komen. Silicon Valley en New York waren de grootste ontslaghaarden. Het onderzoek vertelt er helaas niet bij hoe het met de algemene werkgelegenheid in de dotcom-wereld is, en of die vele duizenden ontslagen mensen weer aan de slag konden in dezelfde branche.

31 bedrijven hebben de poorten voorgoed gesloten. Onder de overblijvende (onderzochte) bedrijven zitten 52 e-tailers, 36 contentproviders, 19 servicebedrijven, acht online communities en acht portals. Opvallend: de contentproviders tekenen voor 75 procent van de ontslagen. Ook bedrijven in de gezondsheidshoek, entertainment en speelgoed vingen rake klappen. De 'health' sites bleken niet zo gezond: Zij waren goed voor 15 procent van de ontslagen. De meeste ontslagen kwamen voort uit gebrek aan handel, en niet uit overnames en fusies, zoals tot nu toe werd aangenomen, zei Mittman.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeffrey Leichel

Het is niet de B2C sector die doodziek is, het is de 'get rich quick' benadering die nu z'n tol eist. Dat er minder wordt geinvesteerd duidt alleen maar op een gezonder investeringsklimaat. FEIT is dat de B2C omzetten sterk groeien in de VS. Het is jammer, dat goede initiatieven moeten leiden onder de slecht voorbereide goudzoekers die nu allemaal ten onder gaan. Overigens is dit een prima vergelijking. Ook in de States zijn vele ghost-cities ontstaan na de goudkoorts in dat land. Desalniettemin is goud nog steeds een topproduct en de professionals die zijn overgebleven (de marketeers ipv de goudzoekers)doen goede zaken.Persoonlijk vind ik het jammer dat we nog steeds kluitjesvoetbal spelen als het gaat om e-commerce. De bal (mening onderzoeksburo) rolt een bepaalde kant op en massaal volgt iedereen de bal ipv positie te houden en op het juiste moment te scoren. En dat leidt onvermijdelijk tot penalties (meer geld nodig)en in Nederland weten we toch allemaal waar dat toe leidt??!

Chris de Cler

Het moge duidelijk zijn dat meer mensen niet achter alle onderzoeken en berichtgeving aan lopen.Alleen al het feit dat de slechte cijfers genoemd worden, en op zichzelf is dat niet verkeerd, om zo een goed beeld te krijgen van de sterke bedrijven en de andere die maar wat aan proberen te rotzooien en hun beloofte dus niet na kunnen komen.De tijd is gekomen dat het kaf van het koren wordt gescheiden in een vroeg stadium, en dat is terecht ook. De prestaties van de bedrijven die wel onderzoek hebben gedaan en hun zaken op een rijtje hebben, worden dus maar niet vermeld terwijl daar ook bedrijven tussen zitten die wel winst maken. Dus niet een erg uitgebreid onderzoek, erg negatief.Ook NIPO heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de belangstelling stijgende is, zo ook in Nederland.Het is duidelijk wat ook Jeffrey Leichel onderstreept in zijn commentaar, dat als je een voor opgesteld doel hebt, dan maak je een planning, je doet je markt onderzoek, maak een commitment en wees daarin volhoudend en dan scoor je ook op het juiste moment.Dat moment is namelijk de uitkomst van het te stellen doel.Bekende uitspraak is "plan your work and work your plan", en niet van kijken waar het schip strandt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond