Online beleggingsdiensten grootbanken blijven achter

Vier grootbanken bezetten de laatste plaatsen in het jaarlijkse onderzoek naar online beleggingsdiensten. Fortis en Rabobank deelden de zevende plaats, gevolgd door Postbank en hekkensluiter ING. Deze banken gingen onder meer onderuit op het onderdeel klantenservice.
Binck daarentegen prijkt voor de vierde keer op een rij bovenaan de lijst. Binckbank nam eerder concurrent Alex over, die dit jaar, net als de drie voorgaande jaren Binck opvolgt op de tweede plaats. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Beursbulletin onder Nederlandse online brokers.
De klantgerichte houding waarin Binck en Alex uitblinken, lijkt ver te zoeken bij de vier eerder genoemde banken. Van het viertal was Fortis bovendien de enige die erin slaagde een voldoende te halen op het onderdeel ‘voortraject’. Rabobank, Postbank en ING lijken weinig belang te hechten aan het binnenhalen van nieuwe effectenklanten.
De online brokers werden naast de klantenservice beoordeeld op een aantal onderdelen waaronder handelsmogelijkheden, uptime, prijs per order en de snelheid van de website.
‘Geen reden tot enthousiasme’
Fortis en Rabobank behaalden als eindoordeel een 7,3. Hiermee zijn wel de prestaties van vorig jaar verbeterd. Al is er volgends de onderzoekers ‘nog geen reden om enthousiast te worden over de effectendienstverlening van deze partijen’. De ordertarieven zouden niet aantrekkelijk zijn en de klantenservice ‘laat veel te wensen over’. Fortis maakte het wel erg bont en behaalde geen enkele score op het onderdeel klantenservice: er werd niet gereageerd op de vragen die per e-mail werden gesteld.
Volgens het onderzoeksinstituut voor beleggers prijst ING zich qua prijs per order ‘uit de markt’. Het voortraject zou ‘in een onacceptabel traag tempo’ verlopen.
Prijsvechters
De meeste ‘prijsvechters’ winnen het van Binck, de nummer één in dit onderzoek, maar de online broker weet het weer goed te maken op onderdelen als voortraject, klantenservice, gebruiksvriendelijkheid en bijvoorbeeld beleggingsinformatie.
Op de derde plek is nieuwkomer Lynx terug te vinden, eerder nog in conflict met Binck over volumekortingen.
De prijsvechter wordt in het onderzoek gevolgd door SNS Bank op de vierde en ABN Amro op de vijfde plek. Hoewel SNS Bank niet meer de derde plek bezet die het vorig jaar wel toebedeeld kreeg, is het wel de grootbank die op het gebied van effectendienstverlening het meeste te bieden heeft.
Today’s Brokers en Online Trader bezetten respectievelijk de vijfde en zesde plek. De nummer zes, internetbroker Online Trader, onderdeel van Van der Moolen, heeft onlangs nog besloten de activiteiten niet voort te zetten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond