Online bestedingen stijgen naar 1,68 miljard in 2004
De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland is in 2004 volgens Blauw Research met 35 procent gegroeid naar een totale omzet van 1,68 miljard euro. In de tweede helft van 2004 is in totaal 903 miljoen euro online omgezet, een groei van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van 2004.
De cijfers van Blauw komen tot stand in nauwe samenwerking met de meer dan 200 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
De markt voor online verkopen groeit nog steeds substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet bedroeg volgens het CBS in 2004 –2,1 procent. Het aandeel van de totale online verkopen in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet stijgt van 1,6 procent naar 2,1 procent.
Het aandeel online kopers is in 2004 gegroeid naar bijna 4 miljoen, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2004. De stijging in de markt wordt met name veroorzaakt door een stijging in de gemiddelde besteedde bedragen per online koper, dit ligt in 2004 inmiddels op 424 euro per online shopper.
Deze stijging wordt volgens Thuiswinkel.org met name veroorzaakt doordat consumenten vaker online bestellingen doen met hogere aankoopbedragen, zoals het online boeken van een reis of het online afsluiten van een verzekering. Ook zijn online kopers relatief vaker gaan bestellen, een teken van toenemend vertrouwen in de markt.
De markt voor online verkopen blijft dus boven verwachting stevig doorgroeien, verrklaart Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research. Er zijn een aantal onderliggende oorzaken aan te wijzen voor de verder aanhoudende groei; onder andere de sterke stijging van breedbandgebruik in Nederland, het toenemende online aanbod van producten/diensten en het stijgende vertrouwen in winkelen via internet.
Sibbel: “Online kopen is niet langer het domein van de early adapters, maar is inmiddels gemeengoed geworden binnen de Nederlandse huishoudens”. “Ook de sterke stijging van het online boeken van reizen is een echte market accelerator, de omzet in dit segment is met 740 miljoen euro bijna goed voor de helft van de totale online thuiswinkelmarkt.”
Het toenemend vertrouwen in internet blijkt ook uit de belangrijke rol die Internet inneemt niet alleen als transactiekanaal maar juist ook als informatiekanaal. Uit eerder onderzoek is gebleken dat maar liefst 93 procent het internet gebruikt als oriëntatiekanaal bij de aanschaf van producten of diensten. Daarnaast zien we een positieve ontwikkeling met betrekking tot het aantal afgebroken bestellingen, dit percentage is het afgelopen halfjaar verder gedaald van 46 procent naar 34 procent.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De groeicijfers voor 2004 zijn opnieuw een bevestiging van het sterk groeiende consumentenvertrouwen. Goede mond-op-mond reclame, goede ervaringen op online marktplaatsen, ze dragen allen bij aan de voort durende omzet groei van de thuiswinkel branche”, aldus Jongen.
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in euro’s per jaar:
1998: 41 miljoen euro
1999: 147 miljoen euro
2000: 312 miljoen euro
2001: 527 miljoen euro
2002: 937 miljoen euro
2003: 1,24 miljard euro
2004: 1,68 miljard euro
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond