Deel dit artikel
-

‘Online bloemenverkoop breekt records door coronacrisis’

Ook tijdens de lockdown bleven bloemen als cadeau populair. Dit is met name te zien aan de enorme groei van de online bestedingen aan bloemen, schrijft ABN in het rapport Sierteelt herstelt zich van grote klap, dat vandaag verschijnt.

In Nederland namen de onlineverkopen van bloemen in maart zelfs met 160 procent toe. Ook in de maanden april en mei groeide het aantal onlinebestellingen sterk.

Het ligt in de verwachting dat sierteeltsector in de toekomst veel meer afhankelijk wordt van het onlinekanaal dan voor de crisis.

De onlinemarkt is met name een giftmarkt. Consumenten bestellen bloemen en laten die bezorgen voor een verjaardag of een andere speciale gelegenheid. Van alle Nederlanders heeft 17 procent de afgelopen twaalf maanden in ieder geval een keer bloemen besteld via een laptop en 13 procent via een smartphone.

Toch lopen we nog achter bij andere landen. Zo hebben Tesco en Marks & Spencer een belangrijk aandeel in de totale onlineverkoop in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is het aanbod van bloemen via het onlinesupermarktkanaal juist beperkt.

De verkoop van bloemen en planten is direct vanaf het uitbreken van de coronacrisis in Europa hard geraakt. Twee maanden op rij zagen sierteeltbedrijven de uitvoer flink dalen. Nu de maatregelen in de meeste landen soepeler worden, herstelt de uitvoer zich.

Vorig jaar werd er voor circa 6 miljard euro aan bloemen en planten uitgevoerd. In maart daalde de totale uitvoerwaarde van bloemen en planten volgens marktonderzoeker Floridata met 32 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook in april daalde de totale export ongekend hard. Duitsland is met een derde van de uitvoer de belangrijkste afnemer van Nederlandse bloemen en planten. De Britten komen op nummer twee en de derde plek is voor Frankrijk.

In mei krabbelde de uitvoer er weer redelijk bovenop. De export van planten lag in mei zelfs 7 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van bloemen daalde echter nog met 19 procent, waardoor ook in mei de totale uitvoer nog daalde. Juni lijkt positief af te sluiten, zowel voor planten als voor bloemen.

ABN is positief over de onlineverkoop van bloemen. Die zat al langer in de lift. ABN AMRO berekende in februari dat het onlineaandeel van de bloemenverkoop zo rond de 5 procent lag en voorspelde dat deze de komende twee jaar met 7 procent op jaarbasis zou toenemen.

De voornaamste redenen voor deze groei zijn de toename van het aanbod online, de populariteit van bloemen bij jongeren en het feit dat gemak als aankoopfactor steeds belangrijker wordt voor consumenten.

Consumenten voelen zich geleidelijk ook comfortabeler bij dit aankoopkanaal. Nadat een eerste maal via internet bloemen zijn besteld, worden bepaalde drempels of vooroordelen weggenomen en worden consumenten misschien zelfs positief verrast. Zo komen ze er wellicht achter dat de traditionele aanname dat bloemen die worden bezorgd niet vers zouden zijn.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Dave van Stijn - e-Flora.nl

We hebben het volledige rapport voor iedereen ter beschikking gesteld via onderstaande link:

https://www.e-flora.nl/post/online-bloemenverkoop-breekt-records-door-coronacrisis

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond