Deel dit artikel
-

Online campagne Mars werkt goed

Het Tilburgse Datacon ontwikkelde voor de landelijke Must be Free-campagne van chocoladefabrikant MARS Nederland een website , die dagelijks zo'n 3000 bezoekers trekt.

De Mars-campagne op Internet ondersteunt een tv-campagne en een wikkelactie, waarbij onder meer een reis naar Alcatraz – het legendarische gevangeniseiland in de San Francisco Bay – kan worden gewonnen. Bas Fockens, commercieel directeur van Datacon, vertelt hoe het contact met de chocolademagnaat tot stand is gekomen. "Eigenlijk zijn wij zelf via het reclamebureau naar Mars toegegaan met het idee om Internet te integreren in de campagne. Het is de eerste keer dat ze zoiets met een internetactie ondersteunen. Als dit een succes is, dan gaan ze het misschien vaker doen."

Wat voegt Internet toe aan de campagne?
"Het is een promotionele ondersteuning van de wikkelactie, waarvoor ook televisiecommercials zijn ingezet. Daaraan is een adventure-spel toegevoegd, waarbij een ontsnapping uit de Alcatraz-gevangenis kan worden nagespeeld. Spelers kunnen een prijs winnen als zij de levels voltooien.'

Wat is de doelgroep van de actie?
"Die is vrij ruim. We mikken op mensen tussen de 12 en 25 jaar, maar uit reacties op onze enquête blijkt dat er ook veel dertigers aan meedoen."

Er worden nogal wat gegevens gevraagd in die enquête. Doen er veel mensen aan mee?
"Ik zou het zelf ook niet zo gauw doen, want ik heb al genoeg enquêtes ingevuld. Maar hoewel er geen dwang achter zit, hebben er tot nu toe 200 mensen gereageerd. Daarvan vindt 70 procent de site goed en slechts 5 procent vindt het klote. Een kwart zegt geen mening te hebben, maar die heb je altijd."

Wat gebeurt er met de persoonlijke gegevens die jullie verzamelen?
"We sturen ze aan het eind van de campagne naar Mars en die gebruiken het alleen voor intern gebruik, zoals een tevredenheidsonderzoek. Amerikanen zijn daar heel erg streng in, zeker als het om gegevens van kinderen gaat. Dat is allemaal zwaar afgedekt."

Hoe is de integratie met de andere advertentiekanalen?
"De campagne op TV wordt opgevoerd en de repen met de nieuwe wikkels liggen nu pas echt in de winkel. Op beide uitingen wordt het internetadres genoemd. We merken het als de tv-commercial is uitgezonden, want dan komen er meer mensen naar de site. Toch komt zeker de helft via de website van Mars. Bovendien loopt er een bannercampagne bij sites als TMF, Veronica en de Free Record Shop."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond