Deel dit artikel
-

Online duurt het langst

De waarde van de gehele gamesindustrie bedraagt op het ogenblik 31, 7 miljard dollar. Volgens netwerkbedrijf Zona is dat nog maar het begin.

Technisch is het nog niet mogelijk, maar bedrijven als Zona ( www.zona.net ) werken aan netwerkoplossingen die het mogelijk moeten maken dat multiplayer games door een miljoen mensen tegelijk gespeeld kunnen worden. De omzet voor de aanbieders van de games moet daardoor tenminste zeven keer zo groot worden, zo rekent Zona ons voor.

Uitgaande van een miljoen spelers die elk tien dollar per maand betalen om mee te doen aan een online multiplayer spel levert dat op jaarbasis een omzet op van 120 miljoen dollar, na drie jaar is dat gestegen tot maar liefst 360 miljoen dollar, aldus Zona. In het retailkanaal zou een dergelijk spel 'slechts' een miljoen maal een gemiddelde prijs van vijftig dollar is vijftig miljoen dollar omzet opleveren.

De vraag is natuurlijk hoe realistisch het is om uit te gaan van een miljoen spelers die bereid zijn elke maand te betalen om een spel te mogen spelen, terwijl de multiplayer-versies van de meeste games tot nu toe nog steeds gratis toegankelijk zijn.

Volgens Zona wordt er in 2002 door zes miljoen gamers in totaal een half miljard dollar betaald voor online gaming. Niet duidelijk is echter waar deze getallen op gebaseerd zijn, aangezien er op het ogenblik maar een handjevol online games tegen betaling worden gespeeld die succesvol zijn te noemen (onder meer Everquest van Sony en Ultima Online van Electronic Arts). Aanzienlijk meer is bekend over de offline games die via de detailhandel verkocht worden. Een 'gewone' succesvolle titel kan wereldwijd rekenen op tussen de 500.000 en één miljoen verkochte exemplaren. Maar net als in de muziekindustrie staan tegenover de sporadische hits grote aantallen titels die 'niks doen' maar wel dezelfde productiekosten vereist hebben.

Uitsluitend online

De grote test voor online gaming komt volgend jaar, dan gaat namelijk Battle.net geld vragen voor online gaming, wat daar tot dusver gratis kan. Op Battle.net wordt vooral de roleplaying game Warcraft gespeeld, volgens kenners de grootste online franchise in de gamingwereld. Van Warcraft III zijn tot nu toe wereldwijd 800.000 exemplaren verkocht, eenmaal aangeschaft biedt de software gratis toegang tot de multiplayer-versie. Het is de bedoeling dat in 2003 World of Warcraft geopend wordt, een versie van het spel die uitsluitend online en tegen betaling gespeeld kan worden. Aan de hand van de conversie-cijfers van de fanatieke Warcraft-spelers zal blijken of er een toekomst bestaat voor het optimistische businessmodel van Zona, of dat zij de zoveelste partij zijn die zich hebben laten misleiden door de oude droom van internet, en dan vooral het gedeelte waarin miljoenen klanten over de hele wereld graag bereid zijn om regelmatig te betalen na jarenlang verwend te zijn met gratis?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond