Deel dit artikel
-

Online fotoarchief stapt over op nieuwe JPEG-standaard

Het Italiaanse bedrijf Alinari, dat net als Corbis een online archief met digitale foto's beheert, stapt in januari over op het nieuwe JPEG formaat JPEG 2000. Daardoor kunnen klanten makkelijker hoge resolutiebeelden bekijken en afdrukken zonder dat enorme bestanden hoeven te worden binnengehaald.

JPEG 2000 is een al enkele jaren bestaande standaard die een veel hogere compressie levert dan bestaande formaten. Dank zij de wavelet-technologie kunnen uit een enkele versie op de server afbeeldingen met een verschillende bestandsgrootte binnengehaald worden. Afhankelijk van de toepassing kunnen die zeer klein zijn voor een mobiele telefoon of pda tot zeer groot voor een computer met een snelle verbinding. De bestanden zijn ongeveer twintig procent kleiner dan de oude JPEG standaard . Andrea de Polo, hoofd nieuwe technologie van Alinari verwacht dat JPEG2000 uiteindelijk alle huidige beeldcompressieformaten zal vervangen. Nadeel is dat JPEG 2000 op dit moment nog niet standaard wordt ondersteund door webbrowsers. Er is voor weergave nog steeds een aparte plug in nodig.

Alinari is een van de oudste fotografiebedrijven ter wereld. De onderneming werd al in 1852 opgericht en beheert een archief van 3,5 miljoen afbeeldingen, waarvan er 100.000 online staan. Alle foto's zijn voorzien van een watermerk.

Het Italiaanse bedrijf is onlangs het Art On Demand Initiatief gestart dat doel heeft om een index te ontwikkelen van alle kunst die online verkrijgbaar is, deze doorzoekbaar te maken via kiosken of internet pc's en gebruikers de mogelijkheid te bieden om de werken tegen betaling in hoge kwaliteit af te drukken.

De Polo maakte de overstap naar JPEG 2000 deze week bekend op een presentatie van Hewlett-Packard in Florence. Hewlett-Packard ondersteunt het initiatief omdat het bedrijf verwacht dat dank zij kwalitatief betere fotoprinters consumenten tegen betaling beeldmateriaal online gaan bestellen. Het bedrijf is deze week een omvangrijke 300 miljoen dollar kostende reclamecampagne gestart om zijn digitale fotografieproducten onder de aandacht te brengen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jak Boumans

De overgang van JPEG naar JPEG2000 voor dit fotohuis is geen verrassing, aangezien deze overgang voorbereid is dank zij cofinanciering van de Europese Commissie in het project Migrator2000 (zie: http://ica.cordis.lu/search/index.cfm?fuseaction=proj.simpledocument&PJ_RCN=5062717&CFID=3039&CFTOKEN=35959155 ). Dit project dat een budget had van 1,9 mln euro is voor 1,1 mln euro meegefinancierd. Voor het fotohuis betekende het project een overgang van handwerk (vinden van foto's aan de hand van lijsten) naar een volledige digitale omgeving, inclusief metadata beschrijvingen.Nu staat op de begane grond van het bedrijf nog een handpers voor het drukken van speciaal fotowerk, terwijl op de bovenste verdieping alles digitaal is.

Anders Floor

Nog niet ondersteund door de browsers? Plug-in nodig? Dat zal dan nog wel een jaar of 5 a 8 kosten voordat het een beetje in zwang raakt. Helaas, want de mogelijkheden zijn veelbelovend (waaronder alhpa transparantie, lossless compressie, palette-based images) en ze kunnen wel eens de doodsteek betekenen voor het kwakkelende PNG. Ik mag voor Alinari overigens hopen dat ze bedoelen dat ze *naast* JPEG, ook JPEG 2000 gaan aanbieden. Als extra feature dus. Een botte overstap en je klanten dwingen een plug-in te downloaden voordat ze de beelden kunnen bekijken, lijkt me namelijk niet de meest intelligente stap. Bovendien zal voor de doelgroep, het 20% voordeel in bestandsgrootte echt niet zo'n issue zijn, en met die 20% winst moet je nog steeds enorme bestanden binnenhalen. 24 of 30 MB, het blijft groot, en of je nou 8 of 10 minuten nodig hebt om een foto te downloaden, dat boeit ook niet zo zeer. Het zoeken naar een geschikte foto neemt doorgaans een veelvoud van die tijd in beslag. Dat je er via de genoemde wavelet-technologie bestanden op mobieltjes-formaat uit kunt peuren is bovendien volstrekt overbodige luxe als het gaat om high-res-versies. Waar het gaat om aanbieden om zoeken via kiosken en mobieltjes is het formaat weer welkom, maar ik wens ze veel succes met het streven om op elk mobieltje en internetzuil, de plug-in te (laten) installeren. Vooralsnog zouden ze beter uit zijn met plain old JPG.

Duh

Anders, vergeet je niet dat 20% kleinere bestanden een besparing in dataverkeer oplevert waar je volgens mij een aardig feestje van kunt bouwen…

Dolfina Vermoer

Quicktime ondersteunt JPEG2000 en zo'n beetje iedereen heeft deze plug-in, dus er is m.i. geen reden om JPEG2000 niet te gebruiken.

Anders Floor

@Duh De paar centen winst op dataverkeer per foto vallen in het niet vallen bij de tientallen, zo niet honderden dollars die per afbeelding betaald worden. Als er 1 afbeelding minder wordt gedownload doordat bezoekers vooraf gedwongen zijn een plugin te downloaden, is het hele financiële aspect dat je noemt, al niet meer van toepassing. @Dolfina, zie http://developer.apple.com/documentation/QuickTime/QT6WhatsNew/Chap1/chapter_1_section_16.html  "Note that for this release of QuickTime 6, JPEG 2000 is only supported in Mac OS X. " En stel dat het over een tijd in Quicktime voor Windows wordt uitgebracht, dan duurt het nog jaren voordat die plug-in gemeengoed is. De meeste MOV's spelen nog prima af op oudere Quicktime-versies dus de update-behoefte van de gemiddelde internetter wat betreft Quicktime, is vrij laag. Bovendien: voordat PNG-support in IE was opgenomen, was het ook al mogelijk om het via Quicktime te bekijken, maar je moest wel erg weinig waarde hechten aan je klanten als je daar toen op vertrouwde. De meeste bezoekers hadden ook toen namelijk de vereiste plug-in niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond