Online handel Gap groeit, maar nog marginaal

De digitale verkopen bij kledingzaak Gap groeien twee keer sneller dan die in de bakstenen winkels. Inmiddels is elf procent van de omzet afkomstig uit internethandel. In Europa valt nog veel te winnen voor de Amerikanen.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Gap Inc. Het bedrijf exploiteert kledingmerken Gap, Banana Republic en Old Navy.
Vorig jaar kwam negen procent van de omzet via internet binnen. In de drie maanden tot juli 2012 was dat elf procent. De concernomzet als geheel groeide met zes procent. De internethandel groeide dus bijna het dubbele.
De ‘directe verkopen’, digitale handel, bedroegen in het tweede kwartaal 384 miljoen dollar op een totaal van 3,6 miljard. Old Navy is online het populairst (138 miljoen), gevolgd door Gap (96 miljoen) en Banana Republic (50 miljoen dollar).
In Europa verkoopt Gap in het Nederlands, Engels en Spaans. De Europese omzet bedroeg in het tweede kwartaal een magere negen miljoen euro. Iets meer, 21 miljoen, komt uit Canada. De rest van de digitale handel wordt in de V.S. gerealiseerd.
Gap Inc. heeft 3.026 eigen bakstenen winkels en 244 franchisenemers. Nog geen tien procent daarvan bevindt zich in Europa. De winkelketen is van plan om in de rest van het jaar meer winkels te openen (tussen de 65 en negentig) maar wil de totale vloeroppervlakte met een procent terugdringen; meer kleinere winkels.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Ron
Hoezo marginaal? Wat is dat voor sensatiekop. In deze tijd is dit volgens mij goed?
Erwin Boogert
Sensatie? Elf procent is, zeker voor een bedrijf in 2012 dat zijn fysieke kanalen toch al beheert, niet bijzonder veel. Ik laat me trouwens graag corrigeren met vergelijkbare marktcijfers.
iwan van Geelen
Nou.. dat A&F (goed te vergelijken met GAP) 52% minder sales heeft ‘gedaan’ zou je ook kunnen zeggen dat in een dalende markt GAP het best aardig ‘doet’ – A&F heeft overigens zo’n 12-14% van haar omzet via online
Henry
Je hebt gewoon geen benul van retail. Valt me wel vaker op. Veel blabla en cijfers over eCommerce, weinig duiding of inzicht
Erwin Boogert
Henry, wil je je telefoonnummer mailen naar erwin at emerce punt ennel? Ik hoor graag je ideëen. Dat zou ik op prijs stellen.
Henry
Waarom? Online discussiëren is heel erg 2012.