Deel dit artikel
-

Online muziek neemt vlucht en verandert drastisch

Dat de muziekindustrie snel moet starten met het online verkopen van muziek, wordt duidelijker en duidelijker. De onderzoekers van Jupiter schatten de Amerikaanse muzikale online markt op een waarde van 5,4 miljard dollar in 2005. De meeste inkomsten zullen komen uit muziek-'abonnementen', en niet uit zozeer uit losse downloads.

Om de consument goed te kunnen bedienen, zullen de muziekaanbieders over moeten gaan tot het opbouwen van complete catalogi, die zij onderbrengen bij bepaalde muziekcommunities. Het aanbieden van individuele downloads zal niet meer dan een marketing-instrument worden, verwacht Jupiter.

Jupiter-analist Aram Sinnreich heeft het afgelopen jaar een grote verandering in de online muziekindustrie waargenomen. Weliswaar veranderde het aantal gespendeerde dollars niet zo snel, maar "de muziek-ervaring" veranderde sterk. "Wat we zien is de mogelijkheid voor een compleet nieuw format, waarbij music service providers optreden als partijen die de muziek voorzien van nieuwe technologie en extra content. Willen deze partijen succes krijgen, dan zullen ze de luisteraars eerst moeten losweken bij diensten als Napster en Gnutella.

De doorslaggevende factoren voor consumenten zijn de kwaliteit van de muziekfiles en bescherming tegen virussen. Volgens consumenten is dit veel belangrijker dan bijvoorbeeld chats met artiesten en de mogelijkheid tot gratis adverteren op de muzieksites.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond