Deel dit artikel
-

Online muziekdiensten openen aanval op iTunes

De online muziekdiensten MTV’s Urge, Rhapsody, Verizon Wireless, Wal-Mart en Yahoo Music hebben hun plannen bekendgemaakt waarmee ze hopen marktleider Apple van de troon te stoten.

RealNetworks, MTV en Verizon Wireless
Het gevaarlijkste initiatief voor Apple is waarschijnlijk de samenwerking tussen RealNetworks, MTV en Verizon Wireless. De drie bedrijven gaan gezamenlijk een geïntegreerd muziekplatform ontwikkelen. Rhapsody zal de technologie en de muziek verzorgen, MTV's Urge zal redactionele content en playlists aanleveren en Verizon neemt de draadloze distributie voor zijn rekening.

MTV zal in de komende vijf jaar ongeveer $230 miljoen besteden aan de marketing van het nieuwe muziekplatform. Verizon gaat zijn online muziekwinkel vervangen met de nieuwe dienst van Rhapsody. Verizon stuurt een kopie van elk muzieknummer die een gebruiker download via een Verizon-telefoon naar het Rhapsody-account van de gebruiker. Rhapsody-gebruikers kunnen hun abonnement overzetten op Rhapsody-compatible telefoons. Deze telefoons zullen later dit jaar op de markt komen.

Op papier ziet het geïntegreerde muziekplatform eruit als een gevaarlijke concurrent voor Apple. Het succes zal echter afhangen of de drie bedrijven succesvol de verschillende diensten kunnen integreren.

Wal-Mart
De Amerikaanse supermarktketen is een pr-bombardement begonnen om aan het publiek duidelijk te maken dat het DRM-vrije muziek verkoopt. Dit is erg belangrijk voor Wal-Mart omdat het bedrijf er tot nu toe niet is in geslaagd om zijn succes als fysieke retailer om te zetten naar de lucratieve markt van digitale muziek. Wal-Mart is in de VS goed voor ongeveer 22 procent van verkoop van fysieke cd's, maar het bedrijf heeft minder dan twee procent marktaandeel in de digitale-muziekmarkt. Ondanks dat Wal-Mart online muziek verkoopt tegen een lagere prijs dan zijn concurrenten. De prijs van DRM-beschermde nummers is 11 dollarcent goedkoper dan iTunes en DRM-vrije nummers zijn 35 dollarcent goedkoper.

Yahoo Music
Yahoo heeft de plannen voor zijn iTunes-rivaal bekendgemaakt. Yahoo gaat binnenkort een online muziekspeler lanceren waarmee gebruikers – zonder dat ze de Yahoo Music Unlimited-software hoeven te downloaden – muzieknummers kunnen streamen. Yahoo's muziekportal heeft elke maand meer dan 25 miljoen unieke hits, maar de Yahoo Music Unlimited-dienst heeft moeite om de aandacht van het grote publiek te trekken.

Met een marktaandeel van 74 procent in de digitale-muziekmarkt is de kans klein dat Apple door de nieuwe concurrerende diensten van de eerste plek gejaagd zal worden, maar de kans is wel groot dat het vanaf dit jaar met minder marktaandeel genoegen moet nemen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arjan

Marketingcampagne van 230 miljoen euro? Zo te zien gaat er nog genoeg geld om in de muziekindustrie. Wanneer dit geld effectief gebruikt gaat worden, zal de artiest / platenmaatschappij zich niet meer druk hoeven maken over de downloadproblematiek

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond