Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen 2001 vrijwel gelijk aan 2000

Er is in 2001 ongeveer evenveel uitgegeven aan internetreclame als in 2000. Dat blijkt uit brutocijfers van BBC De Media en Reclamebank. In totaal werd in Nederland voor 27,2 miljoen euro aan internetreclame uitgegeven. Dit is een stijging van 0,3 procent vergeleken met het jaar 2000.

Ook andere media vertoonden vergeleken met 2000 weinig of geen groei. Ongeadreseerde brievenbusreclame en televisie deden het nog het beste. De bestedingen stegen in deze categorieën met respectievelijk 4,2 en 50,4 miljoen euro.

BBC spreekt van tegenvallende resultaten na "het topjaar 2000". De totale bestedingen voor alle mediumtypen stegen met 1,1 procent naar 3,8 miljard euro. De stagnerende economische groei en de gebeurtenissen op 11 september lijken vooral invloed te hebben gehad op de bruto mediabestedingen voor merkartikelen en diensten in de dagbladen, aldus BBC. De bladen verkochten ruim veeertig miljoen euro minder aan advertenties.

De groei is wel enigszins vertekend omdat de stijging grotendeels voorkomt uit verhoogde bruto advertentietarieven. De tarieven zijn gekoppeld aan het volume. Het volume daalde in vrijwel alle mediumtypen, maar niettemin namen de bruto mediabestedingen in 2001 iets toe. Volgens BBC De Media en Reclamebank is het "een publiek geheim" dat adverteerders in economisch moeilijke tijden aanzienlijke kortingen krijgen. "De verschillen tussen bruto- en nettobestedingen zijn in tijden van economische voorspoed kleiner dan wanneer, zoals nu, de economische groei stagneert", stelt BBC.

De internetbestedingen lijken aan te sluiten bij een eerdere voorspelling van het IAB . Voorzitter Igor Beuker sprak in september de verwachting uit dat het jaar 2001 gelijk of met lichte groei zou worden afgesloten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond