Deel dit artikel
-

Online reisbureau Expedia ziet winst kelderen

De winst van Expedia, bekend van onder meer Hotels.com en Tripadvisor, kwam in het tweede kwartaal uit op 41 miljoen dollar, waar dit eerder nog ruim 96 miljoen dollar was. Goed voor een daling van 57 procent. Dit kwam deels door fluctuaties in de wisselkoers.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers (PDF).

Na bezuinigingen en verlagingen van boekingskosten wist de organisatie in het tweede kwartaal toch nog een stijging van 10 procent in de hotel- en vluchtboekingen te bewerkstelligen, in vergelijking met het eerste kwartaal dit jaar.

Reisorganisaties kampen met een terugloop in vraag van zakelijke reizigers ebn toeristen. Online reisbureaus als Expedia zijn hier de dupe van. Lagere boekingskosten moeten deze daling tegengaan.

Expedia, een van de grootste online reisbureau ter wereld, zag de boekingen dalen met 5 procent. Mede hierdoor daalde de omzet met 3 procent, van 795 miljoen dollar vorig jaar naar 770 miljoen dollar nu.

Opvallend is dat de reclame-inkomsten vanuit TripAdvisor wel stegen in het tweede kwartaal, met 5 procent.

Emerce sprak eerder met Cameron Jones, Director business development van het affiliate netwerk van Expedia. Het online reisbureau, vroeger onderdeel van Microsoft, die het in 1998 van de hand deed, stak in de begindagen vooral veel geld in offline marketing. "Daarmee hebben we in veel landen een sterk merk opgebouwd", aldus Jones. Tegenwoordig gaat praktisch het hele budget op aan online: "Er is een verandering in de manier waarop je traffic koopt."

Deel dit bericht

2 Reacties

Alllar

Een omzet van 41 miljoen dollar is niet veel.

Jannemiek - Emerce

@Alllar, klopt, ik had eerst een andere insteek. Bij het schrijven is omzet blijven staan waar het winst moest zijn. Inmiddels aangepast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond