Deel dit artikel
-

Ook betaalde diensten via Microsoft’s Media Center

Free Record Shop, Noordzee FM (betaalde downloads), Maxx-xs en Star Agenda zijn de eerste diensten die via het gisteren gelanceerde Media Center concept van Microsoft worden aangeboden. De software van Microsoft zorgt voor een integratie van televisie, DVD, fotografie, video en radio.

Microsoft presenteert het concept als acht apparaten in een: PC, spelcomputer, tv, digitale videorecorder, DVD speler- en recorder, hifi systeem en digitaal fotoalbum. Via een menuscherm en de afstandsbediening kunnen heel snel alle functies worden aangeroepen. Fabrikanten als Computerland, Fujitsu Siemens, HP, Packard Bell, Quibus en Toshiba toonden gisteren in de Lichtfabriek in Haarlem verschillende hardwareproducten die specifiek op de software zijn afgestemd, veelal met breedbeeldscherm. De prijzen zonder beeldscherm variëren alleen al tussen de 900 en 2000 euro.

Microsoft heeft specifieke eisen aan de hardware gesteld. Niet iedere pc fabrikant kan de software, een grafische schil rond Windows XP, zomaar meeleveren. Wel zijn fabrikanten van tv kaarten van plan om specifiek voor Media Center ontwikkelde producten te leveren. Vooralsnog wordt Media Center uitsluitend met hardware verkocht. Microsoft verwacht dat 30 tot 40 procent van alle nieuwe pc’s in Nederland binnenkort met de software geleverd gaat worden.

Opvallend is dat via de Media Center ook betaalde diensten worden aangeboden. Zo heeft MSN Nederland samen met Noordzee FM de onlinemuziekwinkel MSN Music opgezet. Die fungeert eigenlijk als een soort digitale jukebox: Gebruikers kunnen voor 1 eurocent per nummer een song afspelen. Wie hem wil downloaden betaalt 99 eurocent. Bij de start zijn circa 350.000 nummers te koop; eind 2004 moeten dit er al 800.000 zijn. De winkel is ook gewoon via het web te bereiken.

Ook de muziekwinkel van Free Record Shop is vanuit Media Center 2005 te gebruiken. Het bedrijf biedt 250.000 nummers met een ’voorluisteroptie’ van 30 seconden. Muziek downloaden kost 89 eurocent per nummer.

Maxx-xs heeft een video op verzoek dienst ontwikkeld. Het bedrijf gaat in principe alle blockbusters aanbieden. Een bezoek aan de videotheek behoort tot het verleden, zo stelt het bedrijf. Tenslotte is er Star Agenda, een ’real life soap’ van Noordzee FM en Media Rublic. Tegen betaling kunnen gebruikers hun favoriete radio-dj op de voet volgen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Eelko de Vos

"Gebruikers kunnen voor 1 eurocent per nummer een song afspelen. Wie hem wil downloaden betaalt 99 eurocent." Grappig. Want 'afspelen op mijn computer' staat toch echt gelijk aan downloaden. En het samplen van geluid dat door een grafische kaart wordt geleid is erg simpel; ik zie dus niet in dat een nummer meer dan 1 cent hoeft te kosten, zelfs niet als je het wilt 'hebben'. Dit is niet eens meer 'hacken', maar simpelweg 'opnemen'. Maargoed; het lijkt erop dat we nu toch eindelijk richting een echt multimediaal internet gaan. Radio, televisie, muziek; alles komt via het net binnen ipv via andere kabels of dragers; de primaire multimedia-bron wordt dus het net (zoals het hoort). Het wordt tijd om over te stappen.

Cem Yildiz

Helaas is de kwaliteit van de muziekbestanden een stuk lager wanneer je kiest voor de optie 1-malig beluisteren. Het plan om deze muziek dus te samplen en op die manier voor 1 eurocent alle muziek binnen te halen, zal dus niet helemaal werken.

Willem Korthals

Is dit nou een concept of 'the real thing?'

Chris van Vleuten

VHT Automatisering uit Enschede levert al sinds enkele maanden een geweldig Media-Center. Kijk maar eens op [ingekort door de redactie].

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond