Ook retailers krijgen eigen B2B-handelsplein

Na de auto-industrie bouwen verschillende partijen ook een B2B-marktplein voor detailhandelaars en retailers. Chemisch bedrijf Chevron en retailer McLane , onderdeel van het Amerikaanse Walmart , bouwen samen het Retailersmarketxchange.com . Aan het project doet ook Oracle mee, dat zich meer en meer ontpopt als B2B-platform.
Het project moet een apart bedrijf worden, dat full service moet leveren aan winkels, mkb-ers en hun toeleveranciers. De drie zeggen onafhankelijkheid hoog in het vaandel te hebben staan, dus het is goed denkbaar dat andere organisaties zich zullen aansluiten bij het handelsplein. Chevron sluit in ieder geval haar 7200 winkels aan. Bij de start is de site de grootste ter wereld voor de zogenaamde "convenience stores". Deze markt vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 200 miljard dollar, zo zeggen de drie partijen. Deze zomer moet de marktplaats operationeel worden.
De marktplaats heeft de kostenbesparing voor de retailers als oogpunt. "We gaan hiermee de toekomst bepalen van e-commerce voor retailers", zei McLane-directeur Grady Rosier bij de presentatie van het project. "Dit soort machtige marktplaatsen vormen een keerpunt complete industrieën in de Nieuwe Economie", voegde Oracle-baas Larry Ellison hier aan toe.
Chevron heeft wereldwijd 31.000 werknemers. McLane zo'n 10.000. Dit laatste bedrijf levert food en non-food aan winkels, middels zestien grote distributiecenters in de VS en tien in Zuid Amerika.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
peter
hallo, mijn naam is Peter Lambrechts. Ik studeer voor licenciaat handelswetenschappen in Antwerpen. Aangezien ik een thesis wil maken over: eCOMMERCE: business to business (b2b) …is alle info, maar ook alle tips, suggesties aangaande dit onderwerp welkom. vriendelijke groeten,Peter peter_lambrechts@yahoo.com