Deel dit artikel
-

Ook Surfbuzz.com en ToyTime.com sluiten de deuren

De Amerikaanse veilingsite Surfbuzz.com , houdt op te bestaan. Ook de speelgoedsite ToyTime.com sluit zijn deuren. Het zijn de meest recente slachtoffers van de shake out in de B2C-tak. Moordende concurrentie, tegenvallende klandizie en venture capitalists die zich terugtrekken zijn de redenen waarom B2C het zo moeilijk heeft in de internet economie.

Afgelopen tijd is de shake out in de B2C-markt goed losgebarsten. Eerst ging kledingsite Boo.com , online speelgoedzaak Toysmart.com , haar collega Redrocket, nieuwsdienst Netimperative.com en APBNews.com , een site die gespecialiseerd is in nieuws over misdaad en rechtszaken failliet. Deze week keerde Walt Disney een aantal sites waar het bedrijf een aandeel in had, de rug toe. Daardoor moesten onder andere Toysmart en de cadeau-site Violet.com gesloten worden.

Volgens Amerikaanse analisten zijn de laatste faillissementen slechts het begin van de ellende die nog komt. Ze voorspellen dat veel bedrijven zullen volgen. Surfbuzz was volgens de analisten stereotiep voor de meeste B2C-sites. De website had een onduidelijk businessmodel; de site is een combinatie van een portal, een veiling en een site waar mensen gestimuleerd worden om te shoppen, door auto's gratis weg te geven. De eigenaars waren twee jongeren die wel geld bij elkaar wisten te vissen maar geen heldere kijk op de zaken hadden.

Het verhaal van ToyTime.com is een beetje anders dan dat van Surfbuzz.com. Vorig jaar kerst verstevigde het bedrijf zijn positie op de speelgoedmarkt. Uit onderzoek van Media Metrix blijkt dat de online speelgoedwinkel, nummer vijf op de markt was. Het probleem dat ToyTime.com de das omdeed, was het feit dat de concurrenten eToys.com en Toysrus.com daadkrachtiger venture capitalists achter zich hebben staan.

Deel dit bericht

1 Reacties

Pim Hutjens

Het is, naar mijn mening, onterecht nu al te spreken van een shake out. 'In real life' gaan dagelijks vele bedrijven op de fles en dat er nu bedrijven online failliet gaan hoort gewoon bij het spelletje. Overigens geloof ik ook dat er nog wel een echte veldslag gaat plaatsvinden. Vele bedrijven zullen de slag niet overleven maar vele andere gaan samen verder of worden overgenomen. Een van de belangrijkste oorzaken is volgens mij dat veel internetbedrijven teveel willen in te korte tijd. Iedereen wil zo graag een portal functie hebben en elke zoekmachine vind zichzelf ofwel een goede internetprovider of een prima nieuwsbron of chatroom of of of alles bij elkaar. We zullen zien wie het overleeft. Ik ben benieuwd (maar heb wel een vermoeden).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond