Deel dit artikel
-

Outlook 2010: waar zetten de VC’s hun geld op in? (3)

Nederland kruipt voorzichtig uit de recessie: het wordt weer leuk om vooruit te kijken. Vijf investeerders, vijf visies. Wat worden de grote trends en groeimarkten van 2010 en waar zouden zij nu hun geld op inzetten? Deel 3: Coen van Duiven, Henq Investments (foto’s: Peter Boer)

Naar welke sectoren gaat jullie interesse uit?
"Naar initiatieven op mobiele platformen, maar ook de groene kant van internet. In het algemeen wordt de trend: betalen voor wat je gebruikt. Er zullen webgebaseerde versies van traditionele enterprise-softwareplatforms komen, maar ook allerlei diensten rondom cloud computing. Daarnaast zie ik e-commerce nog enorm toenemen, ook op het gebied van diensten, zoals e-learning. Als je een technologisch platform, kwaliteitscontrole en een betaalmethode hebt, is alles mogelijk. Ook geloof ik in marktplaatsen voor bepaalde werkzaamheden waarvoor men al gewend is te betalen."

Moeten startups direct hun businessmodel bepalen?
"Je moet wel de flexibiliteit hebben om het businessmodel in een later stadium aan te passen, zoals bij twee van onze investeringen Wakoopa en Myngle. Wakoopa begon als consumenten-uitwisselsite voor software en games, maar blijkt qua verdienmodel vooral interessant voor researchbureaus die hiermee geautomatiseerd panelonderzoek kunnen doen. Ook levert dat verkoopbare data op voor software- en webleveranciers. Bij talenwebsite Myngle zijn we uiteindelijk toegegroeid naar ondersteuning door een b2b-verdienmodel."

Welke groeimarkten verwacht je nog meer voor 2010?
"Mobiel zoeken, maar ook mobiel betalen. Mobiel is het enige echt persoonlijke en-op-een medium, en het is relatief veilig. Eigenlijk is het op alle fronten beter dan de pc. Wij kijken ook naar mobile analytics. Of geautomatiseerd arktonderzoek in app-stores, om te zien wie wat koopt of gebruikt. Location based services (LBS) zijn ook interessant, hoewel je daarbij altijd gebonden bent aan regionale sales. Je wilt nu eenmaal niet iemand naar Lutjebroek turen om daar alle lokale winkeliers te benaderen. Om te beginnen moet je dan iedereen gaan uitleggen wat het inhoudt. Ik zie meer in LBS wanneer een bestaand distributiekanaal, dat zijn klanten al kent, het aanbiedt als extra service."

Welke trends zie je momenteel?
"Er is bij bedrijven een groeiende behoefte aan informatie-uitwisseling, intern en extern, die oude systemen niet aankunnen. Ze willen naar een flexibele web-omgeving, zonder dat oude systemen op de schop hoeven. Traditionele softwareleveranciers handelen te traag op dit vlak: partijen als Oracle en SAP kunnen niet snel genoeg ingaan op de behoeftes van bedrijven die bijvoorbeeld snel een overzicht willen krijgen van wat er verkocht is, of verzekeraars die snel moeten kunnen inspringen op de ontwikkelingen. Ze willen een online omgeving die eenvoudig te koppelen is aan hun bestaande systemen."

Wat kunnen we nog meer verwachten?
"De tijd dat alles op internet gratis moest zijn, is voorbij. Zo gaan we straks een paar cent betalen voor liedjes, zodat er een valide businessmodel ontstaat zonder afhankelijkheid van advertenties. Binnenkort gaat men ook betalen voor video’s op YouTube. Niet voor alles, en het zullen slechts kleine bedragen zijn, maar toch. Ook uitgevers kunnen online geld gaan verdienen. NRC realiseert al een behoorlijk deel van zijn omzet dankzij de producten die het via de krant verkoopt: cd’s, films, wijn en allerlei acties. Het is een merk dat men vertrouwt, en als je dat kunt overbrengen naar online, heeft men daar zeker geld voor over. Het gaat om de kracht van het platform."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond