Deel dit artikel
-

Overload

Maandelijks behandelt Emerce een greep uit het grote aanbod van interessante boeken, bladen, sites en feeds. Plus manieren om de overload te lijf te gaan.

Safari Books biedt een online bibliotheek van duizenden boektitels op het gebied van it en business. De dienst mikt bijvoorbeeld op programmeurs die per direct een technisch probleem moeten oplossen en daarvoor vakliteratuur nodig hebben. Abonnees kunnen online alle titels van kaft tot kaft tegelijkertijd doorzoeken en bij elk zoekresultaat een klein stukje in de preview-modus lezen. Valt het boek in de smaak, dan plaatst men het op de eigen virtuele boekenplank, waarvan de grootte varieert per abonnementsvorm (vanaf 15 dollar per maand). Is de plank vol, dan kan de gebruiker een oud boek voor een nieuwe titel inruilen, mits deze minimaal dertig dagen op de plank heeft gestaan. Deze eBook-bibliotheek is drie jaar geleden opgezet door de uitgevers O’Reilly and Associates en The Pearson Technology Group. Ondanks scepsis in de pers over de commerciële mogelijkheden, beweren Safari-officials dat er nu tienduizenden individuele abonnees zijn, vierhonderd betaalde ‘corporate accounts’ en honderdduizenden studenten via vierhonderd bibliotheekaccounts. De dienst zou zeer winstgevend zijn.
www.safaribooksonline.com

Keepmedia.com is een dienst die de inhoud van zo’n 150 voornamelijk Amerikaanse tijdschriften digitaal beschikbaar maakt (in html), nadat ze uit de kiosk zijn verdwenen. Met een mediapass van vijf dollar per maand kan de abonnee het archief doorzoeken en artikelen uit bijvoorbeeld Forbes en BusinessWeek bewaren in een ‘personal content library’. Nieuw is de mogelijkheid om e-mail-alerts in te stellen op trefwoorden. Komt een artikel uit welk blad dan ook met het betreffende trefwoord beschikbaar, dan krijgt de KeepMedia-abonnee een mailtje. Deze tracking-dienst kan ook ingesteld worden op basis van gelezen artikelen. Per e-mail attendeert KeepMedia de abonnee dan op gerelateerde artikelen. Tevens zijn er rss-feeds voorhanden. Onder andere een feed over (Amerikaans) politiek nieuws, waarin kopregels van artikelen uit verschillende bladen samengebracht zijn.
De dienst is zeven dagen gratis te proberen op www.keepmedia.com.

Vrije cultuur,vrij downloaden
Het nieuwe boek van professor Lawrence Lessig is voor een beperkte tijd gratis te downloaden als pdf. Lessig doceert rechten aan Stanford Law School en houdt zich al jaren bezig met de spanning tussen het beschermen en het vrijgeven van creatief werk. Ook zijn nieuwe boek ‘Free Culture’ behandelt deze materie. De tekst is tevens als wiki opgezet. Dat betekent dat iedereen mee kan schrijven aan een nieuwe versie.
www.free-culture.cc

Search Engine Advertising : Buying Your Way to the Top to Increase Sales
Catherine Seda helpt de lezer met
tips en trucs om advertenties bij de zoekmachines te managen. Dat varieert van het inkopen op de juiste trefwoorden, tot het schrijven van de juiste copy om de conversie te verhogen.
368 pagina’s, ISBN: 0735713995.

Emerce bladert door internationale bladen en
bedrijfsbladen op zoek naar opmerkelijke artikelen.

Business 2.0 – TiVo: innoveren tegen de overmacht
“Je hebt een TiVo nodig om TiVo uit te leggen”, zegt Mike Ramsay, de baas van het bedrijf dat de digitale videorecorder (dvr) met geïntegreerde programmagids uitvond. Bescheiden uitlegpoging: je kunt er reclame mee overslaan. Ondanks de moeite die het kost om alle voordelen in kort bestek aan te tonen, is het concept toch een succes, zo schrijft Business 2.0. Meerdere kabel- en satellietbedrijven in de VS hebben het idee uit defensieve overwegingen gekopieerd, naar hun eigen wensen gekneed en goedkoper aan de man gebracht. Om deze overmacht de baas te kunnen, moet het kleine TiVo innovatiever zijn, zegt het zakenblad. Mede daarom kocht TiVo in februari de startup Strangeberry van de Nederlander Arthur van Hoff. Strangeberry zou technologie ontwikkelen waarmee de TiVo-speler de interface kan worden voor elke vorm van gedownloade content: van tv tot breedbandinternet. En dat brengt weer geheel nieuwe advertentievormen met zich mee.
Het aprilnummer van Business 2.0 is als gratis sample te downloaden via Zinio.com

Cash – Spannende spaken
In Zwitserland worden nu de nominaties voor de nieuwe ‘Brand Excellence Swiss Trophy’ (BEST) verzameld, meldt het lokale zakenblad Cash. BEST is een initiatief om het vraagstuk van nationale identiteit weer economisch relevant te maken. Welke waarden vertegenwoordigt Zwitserland, en hoe dragen ondernemingen en daarin actieve personen bij aan verdere ontwikkeling van die waarden? Genomineerd voor BEST 2003 waren onder meer Freitag, een ontwerpbureau dat tassen maakt van gebruikte dekzeilen, en DT Swiss, een fabrikant van onderdelen voor fietsen en rolstoelen. De prijs voor het meest inspirerende jonge merk ging naar DT Swiss, omdat dit bedrijf duidelijk maakt dat ook hogelonenlanden een vooraanstaande rol kunnen spelen in de ontwikkeling van innovatieve technologie. DT Swiss voorziet de Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong van naven en spaken.
www.cash.ch/index.php?Id=299&tk=40
www.best2004.ch

INC – Baas bedient zelf de klanten
Dave Neeleman is ceo van Jetblue, een innovatieve luchtvaartmaatschappij die zwaar investeert in service, informatietechnologie en onderhoudsvriendelijke vliegtuigen. Passagiers zweren bij de lage prijzen, de live televisie aan boord en het snelle instappen. Neeleman is ‘Ernst & Young Entrepreneur Of The Year 2003’ geworden. De reden zou ook wel eens kunnen zijn dat hij zelf minimaal een keer per maand meereist in zijn eigen vliegtuigen, puur om te horen wat zijn klanten van zijn bedrijf vinden. Het zakenblad INC beschrijft een ontmoeting met Neeleman op zo’n trip waarbij hij met iedere passagier in gesprek gaat. Neeleman weet zelfs de INC-columnist in contact te brengen met een bekende die vele rijen verderop zit. Vlak voor de landing vraagt de purser of iedereen even wil helpen opruimen, zodat het toestel straks weer sneller kan vertrekken, waardoor de prijzen laag kunnen blijven. Volgens INC werkt op alle vluchten zo’n 90 procent van de passagiers daaraan mee.
Het maartnummer van INC is te lezen via Keepmedia.com.

Technology Review – Zo werkt een spamfilter
Als uitgever van een bonafide e-mailnieuwsbrief wil je niet dat deze door spamfilters wordt tegengehouden. Daarom is het goed te bestuderen hoe deze filters werken. Op de site van het maandblad Technology Review is een flash-animatie te bekijken die in een paar minuten helder uitlegt welke technieken er in omloop zijn. Een goede introductie voor leken, in een aantrekkelijke vorm.
www.technologyreview.com/articles/print_version/visualize0404.asp

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond