Deel dit artikel
-

Overname eSpotting op losse schroeven

Het Amerikaanse 'paid search' bedrijf FindWhat.com heeft de voorgenomen overname van branchegenoot eSpotting op losse schroeven gezet. Na een boekenonderzoek wil het opnieuw onderhandelen over het bod van 135 miljoen euro, het sluit niet uit dat de overname afketst.

Wat er uit het boekenonderzoek naar voren is gekomen meldt FindWhat.com niet, maar het lijkt erop dat resultaten minder fraai waren dan ze op het eerste gezicht leken. Alle eerdere berichten die rond de onderhandelingen naar buiten zijn gebracht en die betrekking hebben op de bedrijfsresultaten van eSpotting zijn door FindWhat.com herroepen. "Met name de opmerkingen over winstgevendheid van eSpotting", aldus FindWhat.com.

Beide partijen werken momenteel aan een aanpassing van de boekhouding van eSpotting volgens de Amerikaanse GAAP-norm (generally accepted acounting principles).

Volgens FindWhat.com is het voor de verdere onderhandelingen "noodzakelijk" dat de overnameprijs daalt. "Het is mogelijk dat het niet tot een overeenkomst komt en daarbij de overname niet doorgaat", voegt het bedrijf eraan toe.

In juni maakte FindWhat.com bekend dat het voor 135 miljoen euro het Britse eSpotting zou overnemen (27 miljoen in contanten en 108 miljoen in aandelen). Deze markt ontwikkelt zich momenteel sterk, voor dit jaar wordt een omzet verwacht van rond de 2 miljard dollar, over drie jaar zal dit volgens analisten al 7 miljard kunnen bedragen.

ESpotting is in tien Europese landen actief met het aanbieden van zoekmachinemarketing, het bedient er ongeveer 16 duizend adverteerders. Het bedrijf ondervindt in toenemende mate concurrentie van Google en Overture, de laatste geldt als marktleider in 'paid search' met een verwacht jaaromzet over 2003 van 1 miljard dollar. Recent opende Overture een kantoor in Nederland, een van de Europese markten die het voor zich wil winnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond