Overture koopt AltaVista

Marketingbedrijf Overture heeft zoekmachine AltaVista gekocht voor een bedrag van 140 miljoen dollar. Het overnamebedrag wordt voldaan in cash en aandelen. Overture wil de zoekmachine met name gebruiken als een proeftuin.
Overture is een bedrijf dat reclame plaatst bij zoekmachines. Adverteerders betalen voor iedere keer dat iemand op een dergelijke link klikt. De posities worden ook per opbod verkocht, de adverteerder die het meest wil betalen per doorklik krijgt de beste positie voor zijn reclame.
Het model van Overture is afgelopen jaar succesvol geworden . Het bedrijf zag de omzet stijgen van 288,1 miljoen dollar in 2001 naar 667,7 miljoen dollar vorig jaar. De nettowinst nam in dezelfde periode toe van 20,1 miljoen dollar naar 73,1 miljoen dollar. Overture wist grote klanten aan zich te binden, zoals Yahoo en MSN.
AltaVista was eigendom van investeringsmaatschappij CMGI, die in 1998 nog 2,3 miljard dollar betaalde voor de zoekmachine. De bedoeling was dat AltaVista naar de beurs zou gaan, maar zover kwam het niet, in 2001 verdween dit plan van tafel.
Overture betaalt zestig miljoen dollar in cash voor AltaVista en tachtig miljoen dollar in aandelen. Daarnaast neemt het nog enkele schulden van het bedrijf over. Overture meldt dat het AltaVista wil gebruiken als een proeftuin voor nieuwe producten, verder is het bedrijf geïnteresseerd in de technologie, die "complementair" wordt genoemd op de eigen technologie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond