Deel dit artikel
-

Overture verdubbelt omzet

Overture, dat grossiert in betaalde zoekresultaten, geldt inmiddels als een van de best presterende internetbedrijven ter wereld. De resultaten voor het afgelopen kwartaal onderschrijven de opkomst van het bedrijf nog eens, de omzet verdubbelde en de winst steeg met 87 procent.

Overture is in 1997 opgericht onder de naam GoTo, vorig jaar werd de naam veranderd. Het bedrijf is inmiddels actief is in de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk en Japan en presenteert via zoekmachines in deze landen reclame. De adverteerder die het meest betaalt eindigt het hoogst in de rangschikking wanneer een internetter bijvoorbeeld zoekt op 'hypotheken'.

Overture biedt het model inmiddels aan bij partners als MSN en Yahoo. De prijs per klik lag in het afgelopen kwartaal gemiddeld op 34 dollarcent, een toename met 4 cent tegenover het tweede kwartaal en met 13 dollarcent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De methode van Overture was altijd omstreden vanwege het uitgangspunt dat zoekresultaten 'objectief' dienen te zijn. Maar de opkomst van Overture zorgt ervoor dat de aandacht van zoekmachines voor deze manier van werken weer is aangewakkerd. Het IAB constateerde in zijn eerder deze week gepresenteerde cijfers over online reclame dat marketing via zoekmachines een van de weinige online marketinggebieden is waarin nog groei zit. Er zijn echter nog weinig zoekmachines die puur reclame serveren, partijen als Google, Yahoo en in Nederland Vinden.nl plaatsen wel betaalde links, maar dan los van de zoekresultaten. Ze veilen in veel gevallen de positie van deze links wel per opbod, onlangs startte Vinden.nl ermee.

De methode van Overture – waarbij er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen commercie en 'objectieve' informatie – dook in zekere zin vorige week ook nog op bij CNN. De nieuwszender plaatste reclame in de vorm van links op de site, waarbij niet duidelijk was aangegeven dat het hier om reclame ging. De uitgever veranderde dit al snel na publicaties in Amerikaanse media waarin kritiek op deze methode werd geuit.

De omzet van Overture in het derde kwartaal bedroeg 172,7 miljoen dollar, tegenover 72,5 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst bedroeg 16,8 miljoen dollar (28 cent per aandeel), tegenover 8,9 miljoen dollar (15 cent) vorig jaar. Het resultaat is aanzienlijk hoger dan analisten eerder hadden gedacht, zij gingen volgens Thomson First Call uit van een winst van 20 cent per aandeel.

De verwachtingen voor het huidige kwartaal zijn naar boven bijgesteld, maar liggen nog wel lager dan voor het afgesloten kwartaal. Voor het huidige kwartaal zal de omzet minder sterk stijgen verwacht Overture, naar 14 miljoen dollar (23 cent), de omzet zal op 190 miljoen dollar komen te liggen.

De koers van Overture daalde voorafgaand aan de presentatie van de cijfers, met 2,16 procent. Op de beurs heeft Overture inmiddels een waarde van 1,7 miljard dollar (Yahoo 8,9), de koers schommelt echter wel sterk, zowel in februari als in mei daalde de koers van boven de 40 tot rond de 17 dollar. Momenteel heeft het aandeel een waarde van 29 dollar.

Deel dit bericht

1 Reacties

arjen

Kleine kanttekening is dat het niet mogelijk is om via Overture op basis vannederlandse trefwoorden bezoekers naar nederlandstalig websites te sturen.Overture eist dat de site waar naar doorverwezen wordt engelstalig is. Wellicht heb ik de regels niet goed gelezen in al mijn enthousiasme, maarvan mij staat daar nu dus 200 dollar tegoed die ik niet kan gebruikenomdat overture mijn campagnes niet wil activeren. Ik wil het management aldaar nog wel wat adviseren, want het lijkt me geenprobleem wanneer mensen "galgje" intikken hun door te verwijzen naar eennederlandstalige website.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond