Deel dit artikel
-

Paul Molenaar (IDG) nieuwe directeur ilse media groep

Paul Molenaar (39) wordt per 1 augustus CEO van ilse media groep . Hij neemt daarmee de leiding over van Robert Ranzijn, die ilse per 31 december 2001 verlaat. Molenaar, nu algemeen directeur van uitgeverij IDG Communications Nederland, ziet het als zijn belangrijkste taak om ilse zo snel mogelijk winstgevend te maken. Hij gaat zich sterk maken voor meer onderzoek naar de effectiviteit van internetreclame.

De belangrijkste reden voor Ranzijn's vertrek is het sterk veranderde beursklimaat, waardoor een beursgang erg onwaarschijnlijk is geworden. Ranzijn werd per 1 februari 2000 CFO bij ilse om te helpen een beursgang voor te bereiden. Begin dit jaar werd hij algemeen directeur toen Merien ten Houten aftrad als CEO. Tot 31 december blijft hij verbonden aan ilse als chief operating officer.

Paul Molenaar was sinds 1995 algemeen directeur van IDG Communications Nederland, uitgever van o.a. Computer Totaal en Web Wereld. Molenaar was ook de leider van het Global Web Support Center van IDG, en daarmee mede verantwoordelijk voor de wereldwijde strategie op het gebied van online diensten binnen het bedrijf.

Molenaar staat bekend als een merkenbouwer, sterke manager en een freak op internetgebied. Daarnaast heeft hij bij IDG ruime ervaring opgedaan met print-online combinaties. Kwaliteiten die bij ilse van pas komen.

Ondanks haar sterke merken en goedbezochte sites, zijn de problemen waar ilse voor staat legio. Het bedrijf maakt verlies. De bannerinkomsten op portals als ilse.nl, Startpagina en Vrouw Online staan onder druk als gevolg van de algehele malaise op de advertentiemarkt. En de integratie met de internetsites van de VNU tijdschriften moet nog afgerond worden.

Molenaar: ?Mijn belangrijkste taak wordt het winstgevend maken van het hele bedrijf. Ik ga nadrukkelijk kijken naar de kosten, na met iedereen gepraat te hebben. Verder vind ik dat we de geloofwaardigheid van adverteren op internet moeten bewijzen. Als marktleider moeten we op alle fronten meedoen om onderzoek naar de effectiviteit van internetreclame te stimuleren.? Molenaar denkt zich binnen het IAB nadrukkelijk te gaan manifesteren.

Molenaar ziet momentum ontstaan voor combinaties van print en online media. Hij wil de samenwerking tussen alle onderdelen van ilse versneld doorvoeren. Verdieping van de gebruikservaring van ilse's sites is daarbij een van de doelstellingen.

Uitgever VNU heeft een meerderheidsbelang in ilse media. Alle VNU tijdschriften-websites, zoals Panorama, VT Wonen en Libelle, exploiteert ilse media. Met haar activiteiten bereikt ilse media meer dan 60% van alle Nederlandse internetgebruikers.

Deel dit bericht

16 Reacties

kees smulders

Ik hoop dat Paul eindelijk eens wat éénheid kan smedenin alle internetactiviteiten van de V.N.U. want dathangt als los zand aan elkaar.Waarom staat Spott.nl (ook gedeeltelijk in handen van V.N.U.) niet op de Startpagina en concurrenten wel, waarom stond het failliete receptenweb vervolgens nog wel een half jaar op Startpagina.Wanneer kun je nu eens voor Ilse,Startpagina en Vrouw online adverteren met één account manager i.p.v.drie verschillende account managers.Eénheid binnen de V.N.U.. Paul sluit de rijen en alleskomt goed.Synergie is het toverwoord.

Jasper Jan de Konink

Ilse Media Groep leiden, dat zou toch eigenlijk heel leuk moeten zijn. Maar vreemd genoeg is Ilse, ondanks haar bereik niet in staat om winstgevend te opereren. Dat is vreemd voor een site die zo massaal gepromoot is en door veel mensen wordt gebruikt. Ik heb dan ook de overtuiging dat Ilse allang winstgevend had MOETEN zijn, uiteraard met 1/10 van het huidige personeel en met minder niet relevante sites en onderdelen. Gewoon doen waar je voor bent, namelijk "zoeken en vinden" heeft nooit echt de belangstelling gehad. Gelukkig voor Ilse heeft VNU startpagina gekocht en daar is inmiddels ilse.nl als standaardzoekmachine in gezet, zodat er weer veel extra traffic komt. Terwijl iedereen weet dat Google vele vele malen beter is. Als gevolg van de malaise is ilse te veel gericht op het "goedkoop" exploiteren van haar bezoekers. Bijvoorbeeld door een geldsite te beginnen zonder dat de bezoeker echt wordt uitgelegd dat het allemaal Rabo bank is wat de klok slaat. Op korte termijn krijgt Ilse veel geld binnen van dergelijke adverteerders. Op lange termijn krijgt de inhoud van de site een "besmet" imago, want niet onafhankelijk en oprecht naar de bezoeker is. En in tegenstelling tot wat nogal gedacht wordt, de consument is niet gek en weet wanneer iets niet oprecht is. Op het moment dat de advertentiemarkt aantrekt willen adverteerders staan op plaatsen die inhoudelijk hoog gewaardeerd worden. Ik vermoed dat Ilse sites dan (nu?) door de consument niet meer als zodanig worden beschouwd. Daar zal Paul Molenaar aan moeten werken, maar ik vermoed dat men hem die luxe niet zal gunnen en zal kiezen voor het snelle gewin door middel van versluierde advertentievormen. Jammer. Jasper Jan de Konink

Hans Knevel

Aardige move van Molenaar! Van Vindex naar Ilse. Had zeker geen concurrentiebeding in z'n overeenkomst staan!

Maarten Verweij

Goeie Hans! Dit zet ook het mislukken van Favoriet in een ander daglicht! Was in potentie toch een vervelende concurrent voor Startpagina.

X

Tip voor Molenaar:Gewoon 40% van het personeelsbestand naar huis sturen!First in first out. Uit ervaring weet ik dat 50% van de mensen bij Ilse Media weinig tot niets uitvoert. Dit geldt ook voor het management. Als je deze ballast kwijt bent kun je prima centen verdienen. Het is een impopulaire maatregel maar zéér effectief. In deze tijd moet je je als dotcom razendsnel aanpassen aan de marktomstandigheden. Dit zijn ze bij VNU natuurlijk niet gewend. Dat wordt dus voet bij stuk houden.Succes Paul!

Ruud Jobse

Hoge bomen vangen veel wind…..

de schutter

Beste X,is het niet LIFO?

Rob Paulich

Ik ben blij dat het geen Amerikaan is geworden, we moeten vast blijven houden aan de burgerlijke kijk op Internet die we zo gewoon zijn van de Nederlandse topmanagers (?!) Steek vooral niets op van hoe men elders de zaken aanpakt. Het wiel mag best nog wel eens worden uitgevonden. Hoe zat dat eigenlijk met die buitenlandse belangstelling voor Ilse? Of is men afgeknapt op de schamele omzet die er per medewerker wordt gegenereert, om maar te zwijgen over de winst die er nog steeds niet is na al die jaren van topbedragen vangen voor bannering?

x

Beste Schutter, You're right. Klein beetje last van een zonnesteek.Maar je begrijpt de essentie? X

F.I.F.O.

Nee het is volgens mij toch F.I.F.O……Fit In (or) Fuck Off. Met een 'lean and mean' team kom je verder met 50% minder kosten. Goed punt van X.

J

Beste X, Je bent onmiskenbaar een werkloze stuurman op de kade, en dat terwijl de echte helden op volle zee de golven trotseren! Het is beter te zwijgen en dom te lijken, dan te spreken en het te blijken zijn. J

X

Beste J, Leuk gevonden. Maar je slaat de plank helaas volledig mis. Geeft niets. Ik heb liever dat jij het zegt dan iemand met verstand.Gegroet

dittrich

Beste J, Semper maris, semper penis! Dittrich MeijerNautica.com

717

Volgens mij is het G.I.G.O!: Garbage In, Garbage Out

Harry van Horen

Beste Paul, je zult dit wel niet lezen, maar als dit de wereld is waar je in terecht komt – zie reacties boven – dan wens ik je veel sterkte. Jou kennende gaan ze bij Ilse een "leuke" tijd tegemoet. H

RHCP

Hoi Harry, Gewoon benieuwd: Dat leuke tussen "" is dat sarcastisch bedoeld? Als dat zo is, waarom denk je dat dan?? MZZL,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond