Deel dit artikel
-

Payter begint grote Rotterdamse proef mobiel betalen

Volgende maand begint in het hart van Rotterdam een proef met mobiel betalen. Albert Heijn integreert het betaalsysteem volledig met zijn kassa’s, anderen zetten speciale terminals op de balie. Duizend consumenten krijgen een speciale mobiele telefoon die als portemonnee gaat fungeren. Eind 2008 begint initiator Payter met de landelijke uitrol.

Dertig winkels in het centrum Rotterdam nemen deel aan wat volgens de oprichters van Payter de grootste Europese proef wordt met mobiel betalen. Een selecte groep consumenten uit de havenstad krijgt een Nokia 6131 NFC, een toestel waar een NFC-chip zit verwerkt. Winkelend publiek dat af wil rekenen, hoeft enkel de telefoon bij een kassaterminal te houden en een PIN-code in te toetsen. Het geld wordt vervolgens van de mobiele prepaid portemonnee afgeschreven.

KPN in internationale NFC-proef

"We denken dat winkeliers hier om meerdere redenen behoefte aan hebben", zegt operationeel directeur Elaine Carpenter. "Deze technologie lost het probleem van de cash-afhandeling op, zeg maar het omgaan met contact geld. Daarnaast blijkt uit Amerikaanse proeven dat de mobiel betalen sneller gaat, waardoor de wachtrijen in winkels korter worden. Dat heeft op zijn beurt weer een positieve invloed op de omzet."

De Rotterdamse proef duurt 6 maanden, maar al tijdens de testperiode werkt Payter aan de uitrol van het betaalsysteem. Eerst wordt het werkterrein naar heel Rotterdam uitgebreid en eind 2008 wordt een begin gemaakt met de uitrol naar de rest van Nederland. Carpenter zegt met verscheidene technische bedrijven hierover in gesprek te zijn.

Betalen met de mobiele telefoon als portemonnee is een onderwerp dat zowel in de retail-, bank- als telecomwereld al lang op de agenda staat. De eerste toestellen met Near Field Communications-chips beginnen op de markt te komen. Het aantal is vooralsnog op twee handen te tellen. Nokia, Samsung, Motorola en LG zetten hun eerste schreden met de nieuwe telefoontechniek.

Vorig jaar begon Philips met kredietkaartbedrijf JCB in Amsterdam een proef met mobiel betalen, een jaar later gevolgd door Rabobank, C1000 en KPN met een vergelijkbaar experiment. Op internationaal niveau zijn het Nokia en Visa die onderzoeken hoe ze de geldstroom van de portefeuille kunnen verplaatsen naar het mobieltje.

De portemonneeproef van KPN werd vorige maand uitgesteld, aldus Planet Multimedia. Maar op internationaal vlak zou KPN in het kader van het 'Pay Buy Mobile'-programma van de GSM Association mee gaan doen aan een proef die in oktober begint.

Los van banken en telecombedrijven

Het Nederlandse betaalsysteem Payter is los van banken of telecombedrijven ontwikkeld. Daarom wordt in eerste instantie met een prepaid systeem gewerkt. Klanten dienen eerst geld in hun mobiele portemonnee te stoppen, alvorens het er uit te kunnen halen. Het gestorte geld gaat naar een tussenrekening bij ABN Amro van een aan Payter gelieerde stichting. Carpenter sluit niet uit dat de telefoons op den duur ook direct aan de bankrekening van de consument kan worden gekoppeld.

Payter werkt samen met Equens, voorheen Interpay, en Intersolve. Equens regelt de verwerking van de betalingen, Intersolve levert de smartcard-technologie van onder meer Philips' NXP.

Het bedrijf is in september 2006 opgezet door Brendon Carpenter, Richard Krabbendam en Martijn Smulders. Zij zijn samen met vermogensbeheerder Borghols de eigenaren van het bedrijf.

De partijen kennen elkaar reeds van hun eerdere gezamenlijke bedrijf YourGift.nl. Ook daarin zijn de vier aandeelhouder. YourGift verkoopt cadeaubonnen. Daarin ligt volgens Elaine Carpenter ook het bedrijfsmodel van Payter. Payter hoopt geld te gaan verdienen met het leveren van onder mee loyaliteitsprogramma's en mobiele e-commerce.

Carpenter: "De afhandeling van de transacties is uiteindelijk in handen van de banken. Daar zijn zij het best in. We voeren ook gesprekken met banken en telecombedrijven en zijn bezig een Strategisch Partner-programma op te zetten, juist om gezamenlijk de markt te ontwikkelen."

Wat winkeliers na de proef gaan betalen voor Payter staat nog niet vast. Carpenter: "We hebben wel een idee, maar laten dat sterk afhangen van de resultaten van de proef. Het wordt in ieder geval goedkoper dan PIN'en, en de terminals worden ook goedkoper dan wat winkeliers nu betalen voor hun apparatuur."

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Paul Schoenmakers

Ten eerste is het Philips NXP ipv NPX. Verder vraag ik me toch echt waarom de consument hier warm voor zou lopen, er moet geld op een 'tussenrekening' worden gestort. En vervolgens moet er bij het afrekenen ook nog een pincode ingegeven worden.  Veranderd toch niets aan de huidige betaalwijze met een PIN pas? Ik stort geld op mijn rekening, en moet bij het afrekenen een PIN code ingeven. PINnen gaat voor mij altijd super snel hoor.  Het (kosten)voordeel voor de winkeliers is me wel duidelijk, maar ik vraag me echt af waarom de consument massaal met een mobiel zou willen betalen.

Erwin Boogert - Emerce

@Paul: tikfoutje, ik corrigeer het direct. En over die tussenrekening, dat gebeurt achter de schermen. Praktisch zou je kunnen denken aan automatische incasso of kraskaarten.  Wat ik domweg vergat te melden zijn de kosten. Ctrl-c, ctrl-v uit dagblad Trouw:<quote>Gebruikers zullen tijdens de proef 2,50 euro per maand moeten betalen, plus 87 cent voor elke opwaardering.</quote>Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article764376.ece/Grootscheeps_ experiment_met_betalen_per_mobieltje

Doepo

@ Erwin: dat zijn goede aanvullingen, over die prijzen. Wel een erg duur systeem om te gebruiken dus, voor de consument. Weet je ook wat het kost voor een winkelier om de betaling te accepteren? Als dat veel meer is dan PIN, dan zie ik de voordelen niet voor de winkelier, en daarmee betwijfel ik of de penetratiegraad zal oplopen na de proef. Misschien is het wel aardig om die prijzen eens allemaal naast elkaar te zetten voor Emerce. Er komt toch weer een hausse aan betaalsystemen aan (is zo'n beetje iedere 3-4 jaar het geval) die het vervolgens allemaal niet halen….tenminste, kennen jullie er een die echt een deuk in een pakje boter heeft geslagen, op iDeal na?

Roeland

Interessant gegeven bij ontwikkeling van mobiel betalen is het feit dat mensen inmiddels bijna verkleefd zijn met hun mobieltje meer nog dan met hun traditionele betaalmiddelen, dus in termen van consumentengedrag zijn er kansen.Het doen van aparte opwaarderingen lijkt op het chipknipmodel, dat is in de retailbetalingen geen groot succes, dit is een extra handeling die de groei van een dergelijk nieuw betaalcircuit alleen maar afremt. mijn vraag is dus wat moet de consument precies doen om het geld "op zijn mobieltje" te krijgen? Verder zullen bedrijven veel meer kijken naar kosten per transactie dan consumenten, die betalen nu (meestal) NIETS! voor pinnen. Het wordt pas interessant als je in 1 handeling op 1 device, je bioscoopkaartje reserveert, betaalt en ook toegang krijgt. zelfde geldt voor Horeca en evenementen. ik denk dat consumenten voor dit gemak wel willen betalen.Maar zo'n proef is zowiezo goed, ik ben benieuwd naar de resultaten. goed initiatief en succes

Elaine Carpenter Directeur Payter

Ik zou graag op een aantal vragen willen ingaan. Als dat niet de bedoeling is dan prima. Graag mijn emailadres bij eventuele publicatie niet weergeven op de site. Wil graag ingaan op de vragen die gesteld zijn en hoop dat ik op die wijze e.e.a. kan verduidelijken. Paul:T.a.v de pincode: Op je mobiele telefoon is een paytertoepassing gezet. Om deze te kunnen openen moet je een pincode intoetsen. Als je dat hebt gedaan kun je kiezen je kunt betalen, opwaarderen, transacties bekijken of je instellingen veranderen. Bij instellingen heb je 2 opties je kunt hem standaard instellen op een eenmalige betaling of je zet de applicatie open (feitelijk net als je portemonnee). Het eerste houdt in dat je als je een betaling hebt gedaan de applicatie automatisch sluit. Als je dan weer een betaling wilt doen moet je opnieuw de applicatie met pincode openen. De laatste mogelijkheid hoef je je telefoon alleen maar uit je tas of jaszak te halen en tegen de reader aan te houden en dan heb je betaald. Je hoeft dus bij het betalen niet meer een pincode in te geven. Tijdens de proef zullen we vanuit de deelnemers feedback hierover vragen.  Roeland:Er zijn drie manieren om het geld op je Payter rekening te krijgen, via de website met Ideal, met je mobiel waarop een "Payter toepassing zit' die je kunt openen met een pincode. Als je de toepassing hebt geopend dan kun je kiezen uit onder ander opwaarderen. Tijdens de pilot werken wij met een automatisch incasso (deelnemers aan de pilot hebben een machtiging hiervoor afgegeven), zodat we elke dag kunnen incasseren. Je kunt dus overal, wanneer je maar wilt opwaarderen. Daarnaast is er een derde mogelijkheid nl. met pin opwaarderen bij een kiosk.  T.a.v. je opmerking m.b.t. bioscoop kaartjes reserveren, dat is ook waar we in de pilot mee gaan proef draaien. Het gemak waar jij het over hebt is precies waar Payter zich o.a. op wil richten. We zullen in de proef zoveel mogelijk gebruikerservaring opdoen zowel vanuit de winkeliers als vanuit de deelnemers. Voorgaande betekend dus ook dat zaken wellicht aangepast moeten worden en dat is prima.  Ben erg blij met jullie input, het zal ons helpen om e.e.a. goed neer te zetten voor de landelijke uitrol in 2008.  

Henri

Het is dus een soort van Moxmo maar dan zonder gebruik van sms-verificatie. Voortuitstrevend concept. Hoop dat het gaat werken. Houd je doelgroep in de gaten!

Johan

Eigenlijk ben ik als winkelier die nu pin en creditcards accepteert meer benieuwd naar de kosten van dit systeem.Waarom moet ik in tegenstelling tot pin betalingen bij het Payter systeem een week op mijn geld wachten?Het gaat toch ook via Equens net zoals de pinbetalingen die ik de volgende dag al bijgeschreven krijg.Hoe is het renteverlies geregeld? Ik sta altijd open voor nieuwe technieken, vindt het leuk maar het moet gewoon niet veel kosten.En je moet nog maar zien of je er meer klanten door krijgt. Naar mijn idee is het in alle gevallen zo dat een mogelijke klant voor mij, een zekere klant is voor het bedrijf wat het systeem aanbied. (denk daar maar eens over na) Groet,Johan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond