Deel dit artikel
-

PEPC Worldwide heeft geen last van internetmalaise

Ontwikkelaar en producent van elektronische krantenkiosken PEPC Worldwide heeft naar eigen zeggen geen last van de internetmalaise, omdat het "een fysiek product verkoopt". PEPC, dit jaar verkozen tot een van de "coolste" Nederlandse bedrijven, hoopt in 2003 zwarte cijfers te schrijven. De oprichter van PEPC wordt geïnterviewd tijdens een plenaire sessie op de Emerce Industry Day , die op 21 juni in Amsterdam plaatsvindt.

PEPC Worldwide maakt automaten waaruit klanten wereldwijd een krant naar keus kunnen trekken. Een verse Telegraaf in Saudi-Arabië of het Russische Argumenty I Fakty op Curacao, het is allemaal mogelijk. "We hebben nu kasten in vijftien landen staan. Daar verkopen we tachtig verschillende kranten uit 39 verschillende landen", legt Directeur Marketing Joris van Dijk van PEPC uit.

In dertig naties bevinden zich inmiddels dealers die voor PEPC automaten proberen te slijten. Nu er in vijftien landen al kasten staan, kunnen er volgens Van Dijk binnen enkele maanden vijftien landen bijkomen. Toch is PEPC inmiddels voorzichtiger in het noemen van prognoses over te verkopen kasten. Vorige maand zei PEPC nog dit jaar achthonderd automaten weg te zullen zetten. Van Dijk zegt nu geen getallen meer te willen noemen. "Het is toch moeilijker te zeggen hoe snel het gaat, dan we eerst dachten. Dat heeft onder meer te maken met het aanvragen van vergunningen in landen als Saudi-Arabië, Egypte en Jordanië."

Van Dijk zegt tot nu toe 75 kasten te hebben verkocht en voorziet binnenkort 25 nieuwe kasten af te zetten. Die worden overigens door de afnemers gekocht. Daarnaast verdient PEPC geld met een percentage per geprinte krant, tevens zijn er plannen voor commercials die op het beeldscherm van de automaat moeten worden vertoond.

De commercials zijn echter nog niet van de grond gekomen. Van Dijk: "De techniek is er en adverteerders kunnen straks via een internetportal slots op de automaten inkopen, bijvoorbeeld voor alle automaten in Hilton Hotels in Hong Kong." PEPC wacht er nog even mee dit aan te bieden, zo legt Van Dijk uit, tot er meer kasten zijn weggezet. Toch lijkt het bedrijf kerngezond. Van Dijk: "We hebben met ons fysieke product geen last van de internetmalaise. En los van een korte terugval na 11 september, is ook de reiswereld springlevend."

PEPC sloot al contracten met buitenlandse mediareuzen als de Miami Herald en de Spaanse sportkrant Marca. In Nederland gingen De Telegraaf en het Nederlands Dagblad om. Na lang onderhandelen sloot ook een van de PCM-kranten een contract met PEPC: het Algemeen Dagblad. "Misschien was PCM huiverig voor een elektronische krantenkiosk na de teleurstelling over zijn eigen internet-initiatieven. Maar als het AD een succes wordt, volgen hopelijk ook andere PCM-kranten."

Wat maakt PEPC Worldwide een coole company, zoals die worden geselecteerd door het weekblad Carp? "We zijn een jong en enthousiast team met een bijzonder product. Wat het werk ook echt leuk maakt is dat we wereldwijd willen opereren." PEPC wil in zoveel mogelijk klanten kasten plaatsen. "Hoe mondialer, hoe beter", meent Van Dijk. "Dat is de belofte aan onze investeerders, partners en klanten."

Op de Emerce Industry Day zal een collega van Van Dijk, oprichter en directeur Raoul Maphar van PEPC, worden ondervraagd door Peter van der Klugt, hoofdredacteur van Carp. Ook spreekt Van Klugt met oprichters van andere "coole bedrijven", namelijk Tamas Fogl van Park-line (een dienst voor mobiel parkeerged betalen) en Diederik de Groot van Embden van online financiële dienstverlener Independer . De plenaire sessies vinden plaats in de Goederenbeurszaal van de Beurs van Berlage, tussen 16.30 en 17.00 uur.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond