Deel dit artikel
-

Persoonsgerichte reclame via pinautomaat

Pinautomaten tonen straks persoonsgerichte reclameboodschappen. Wie veel geld op zijn lopende rekening heeft, krijgt bijvoorbeeld tijdens het pinnen het aanbod om een spaarrekening te openen, iemand met aandelen krijgt het laatste beursnieuws. Fabrikant van pinautomaten NCR en leverancier van crm-software BroadVision testen deze mogelijkheid momenteel in Engeland, ze verwachten het volgend jaar te introduceren.

Met de toepassing willen beide partijen zorgen dat pinautomaten meer geïntegreerd worden binnen de bestaande systemen bij banken. Ook dienen pinautomaten meer onderdeel te worden van de multichannel-aanpak van banken, aldus NCR en Broadvision. Eind september presenteerde NCR een nieuw type pinautomaat dat uitgebreid is met allerlei toepassingen voor e-commerce, zoals de mogelijkheid om bioscoop- of treinkaartjes via de pinautomaat te kopen. Inmiddels zijn al enkele van deze nieuwe automaten in Nederland geplaatst, aldus NCR, maar er wordt nog onderhandeld met de banken over welke toepassingen ze zullen krijgen.

Volgens Dave Fagan, marketingmanager BroadVision Benelux, is het in theorie mogelijk om iedereen een persoonlijke reclameboodschap voor te schotelen. "Maar het is de vraag of het bedrijf het wil." Kosten daaraan verbonden zijn hoog. "Ik denk dat banken 20 tot 30 profielen gaan hanteren en daarnaast gaan kijken tot welke 'communities' mensen behoren." Een pinautomaat kan bijvoorbeeld meteen overschakelen op Engels als iemand kenbaar heeft gemaakt dit prettiger te vinden, of meteen voorstellen de gebruikelijke 200 gulden te leveren, in plaats van telkens te vragen een keuze te maken. In de tijd die dit bespaart kunnen andere transacties aangeboden worden. De klant kan direct aangeven of hij er interesse in heeft.

BroadVision test de mogelijkheid van reclame 'op maat' inmiddels in Engeland. Fagan verwacht dat in 2001 de eerste pinautomaten op de markt komen die voorzien zijn van e-commercetoepassingen. Oude pinautomaten zijn maar ten dele geschikt voor het systeem, het nieuwe type dat door NCR is gepresenteerd is daar wel volledig geschikt voor. Fagan: "Maar pinautomaat is ook geen goede benaming meer voor het apparaat, hoewel het toch grotendeels voor geldopnames wordt gebruikt. Ik zie het meer als een toepassing zoals interactieve televisie of wap."

Volgens Peter Heffring, president van NCR's CRM divisie, is het nieuwe middel ook geschikt om een campagne te 'testen'. "Een campagne van een bank kan beginnen via de pinautomaat, het is een middel dat direct in contact staat met de klant , het is goedkoop en het biedt aan de hand van de respons inzicht in het mogelijke effect van een campagne." Met deze bevindingen kan volgens Heffring dan besloten worden om een 'duurder' middel in te schakelen.

Overigens wordt het idee van persoonsgericht reclame al geruime tijd door banken toegepast in de vorm van direct marketing. Daarbij worden klanten ingedeeld volgens profielen en aan de hand daarvan krijgen ze mailingen toegestuurd, bijvoorbeeld via hun giro- of bankafschriften. Ook laten banken al mededelingen zien op het beeldscherm, of gebruiken ze de transactiebonnen van de pinautomaat voor promotiedoeleinden. Alleen zijn deze uitingen nog niet toegespitst op degene die op dat moment gebruik maakt van de pinautomaat.

Deel dit bericht

3 Reacties

bleep

Mag hopen dat men de advertentie kan wegdrukken. Pinnen bij de pinautomaat is al niet veilig vanwege berovingen. Dan wordt het voor criminelen wel erg interessant om te zien dat iemand die staat te pinnen aandelen heeft. Ik zelf pin altijd vrij snel en verlaat dat apparaat ook vrij snel. Als de advertentie blijft staan ziet de volgende het. Als de advertentie van tevoren wordt weergegeven ga ik me irriteren omdat ik haast heb en geen zin heb om koffie te gaan drinken bij een geldautomaat.De mobiele telefoon zal al deze onzin reclame ideeen wel in de toekomst gaan verdringen omdat deze wel persoonlijk is. Geldautomaten zullen ook overbodig gaan worden.

Martijn van Well

Onzin reclame wil ik het allerminst noemen. Het personaliseren van diensten sluit toch juist aan bij de marketinggedachte en de huidige technologie kan het verwezenlijken. Een pin automaat die ik via internet kan configureren naar mijn persoonlijke instellingen lijkt me helemaal handig. Opgeven welke bedragen ik in het eerste keuzemenu wil zien, zelf instellen wat het maximale pinbedrag is maar ook om te bepalen welke boodschappen ik wil zien of wanneer ik ze wil zien. Gepersonificeerde reclame erger ik me niet aan zolang het niet teveel extra tijd kost. En ik meen dat er toch al wachttijden zijn (uw geld wordt geteld) waardoor er best een gerichte boodschap getoond kan worden. De bank zou bijvoorbeeld een optie kunnen toevoegen "stuur mij een e-mail over dit onderwerp" waardoor de klant kan kiezen; nu erop ingaan of later op het gemak de info bekijken. Nee ik zie alleen maar voordelen maar voor diegene die een (volgens mij onterechte) fobie hebben voor reclamestromen moet er ook de mogelijkheid zijn (via internet) om de reclame uit te zetten en het gewone menu te doorlopen. Ik ben benieuwd.

Marc Mulder

Grappig hoe de heer Fagan aangeeft dat de prijs voor echte 1op1 marketing duur zou zijn. Met andere technieken is dit juist steeds goedkoper, per klant, per interactie/transactie. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik zelf Blockbuster (de videoketen) die echt 1op1 haar klanten voorziet van gepersonaliseerde aanbiedingen, via web en wireless. Voorbeeld: U huurt regelmatig films. Via database technologie (Data Warehousing genaamd) wordt razendsnel een analyse gedaan en kan Blockbuster u aanbiedingen van films doen: (A.)waarvan de kans erg hoog is dat deze u aanspreekt en u de film nog niet eerder heeft gehuurd, (B.)Blockbuster op deze manier logistiek gezien de juiste 'filmbezetting' op de plank beter kan managen, wat een enorme kosten reductie inhoudt. Het punt dat ik wil maken is dat 1op1 weldegelijk zeer kosten efficient kan, alleen wel met de juiste technologie en kennis. In Nederland timmeren organisaties als UniXS hard aan de weg om dit soort oplossing te hosten waardoor banken al helemaal de kosten en het risico van dergelijke innoverende marketing laag kunnen houden. Marc Mulder

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond