Deel dit artikel
-

Philips-campagne rondom Senseo op stoom

De campagne van Philips waarin 'kunstenaars' via internet worden opgeroepen om kunstwerken in te zenden rondom de Senseo en het thema koffiebeleving begint volgens Doeke de Steur van Media Republic aan te slaan. Tot nu toe zijn er 250 inzendingen binnengekomen, aldus De Steur. De actie loopt van begin juli tot eind november.

Met een klein team bedacht De Steur namens Media Republic de online campagne voor Philips.  Doelstelling van Philips met de campagne is om jonge creatieve talenten een podium te geven. Uitgangspunt daarbij is hun koffiebeleving. Het electronicabedrijf hoopt met de campagne ook aansluiting te vinden bij jongeren. Senseo heeft  weliswaar een duidelijke afzet bij jonge gezinnen, door in de campagne duidelijk te focussen op internet hoopt Philips de jongere generatie te bereiken.

Om de Philips-campagne te versterken is door Media Republic gebruik gemaakt van de nodige virale en underground-achtige technieken. Philips heeft zelf 'above the line' de Senseo-campagne nog maar een keer gecommuniceerd. Dat is gebeurd met affiches op abri's waarop, behalve dat er reclame wordt gemaakt voor de Senseo Sweet Mandarin, de campagne-url staat.

Volgens De Steur is de kwaliteit van de inzendingen over het algemeen vrij hoog te noemen. “Er komt serieus talent op af,” zegt De Steur. De mensen die inzenden zijn niet alleen leerlingen van de Kunstacademie en jongeren die op een grafisch lyceum zitten, maar ook mensen die op hun zolder aan de slag zijn gegaan.

Toch worden er ook inzendingen afgewezen. “Een inzending kan nog zo mooi zijn, maar als het thema koffiebeleving of de Senseo er niet inzit, dan wordt deze hoe dan ook afgewezen. Mensen moeten zich wel aan de regels van het spel houden.”

Om de inzenders aan te moedigen, wordt een keer per week een Senseo weggegeven. Maar dat wordt volgens De Steur niet of nauwelijks op de website gecommuniceerd. Mensen die zelf ongelofelijk trots zijn op hun creatie kunnen op de website een e-card van hun creatie naar vrienden sturen. Ook kan het publiek via de website stemmen op de inzendingen. Daarmee is de campagne geen zaak van de kunstenaars alleen.

Volgens De Steur heeft Media Republic in de Senseo Artworks-campagne in willen spelen op de user generated content-trend en de co-creatie-trend. “Dat zijn natuurlijk op zich hele interessante gegevens, maar je moet mensen wel bepaalde kaders meegeven. Anders werkt het niet. Ik denk dat wij hebben laten zien hoe het wel kan werken.”

De eerste inzendingen die het gehaald hebben en die in principe in aanmerking komen voor een finaleplaats zijn inmiddels te bewonderen op  “Foreign affairs of Dutch Design” – een door Philips gesponsorde tentoonstelling in de Beurs van Berlage.

Om de campagne een nieuwe impuls te geven zullen er weer acties rondom de campagne worden gepland in september. Dan beginnen namelijk de scholen weer. En dat is ook het moment waarop De Steur nog een duidelijke spike verwacht (een moment van opleving in de campagne). Op dat moment zal ook aandacht worden gevraagd voor een ander type Senseo. De Energy Blue. De finale waarin de uiteindelijke winnaar wordt gekozen, is op 1 december. Wat de hoofdprijs precies wordt, houden Media Republic en Philips nog even geheim. “Belangrijk voor ons is vooral dat mensen blijven inzenden en dat ze daar lol in hebben.”

Deel dit bericht

1 Reacties

nelly

waardeloos, het psd sjabloon is volkomen onbruikbaar volgens de gecertificeerde adobe gebruikersheb alleen maar ontwerpen gezien die niks met photoshop te maken hebbenjammer,volgende keer beter, ajuus!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond