Deel dit artikel
-

Philips, IBM en Telematica Instituut samen in bezorging breedband content

Philips, IBM en het Enschedese Telematica Instituut hebben een samenwerkingsverband gesloten om de bezorging van breedband content bij consumenten veilig te laten verlopen. Eind volgend jaar moet de eerste versie van het platform worden gepresenteerd.

"We willen ervoor zorgen dat digitale content op een veilige manier bij de consument terecht komt", zegt Erik van den Akker, die bij IBM Nederland verantwoordelijk is voor de samenwerking. "In de toekomst zullen internet, telecom en broadcasts nog meer met elkaar vergroeien." Het samenwerkingsverband van het Enschedese Telematica Instituut , IBM en Philips Secure Content Initiative is TIPSCI gedoopt.

Van den Akker meent dat de bestaande infrastructuren voor de bezorging van breedband content niet optimaal zijn. "Consumenten moeten de content op een veilige manier kunnen binnenhalen, zonder angst voor virussen of hackers. De makers van content willen dat die niet ongelimiteerd kan worden gebruikt", aldus Van den Akker.

De IBM-man sluit niet uit dat TIPSCI ook gaat zoeken naar betaalmethoden voor het ontvangen van de content. Van den Akker: "Er zijn nieuwe business-modellen nodig, maar ik kan daar nu nog niks over zeggen." De groep wil in het vierde kwartaal van 2003 een eerste "demonstrator" van het platform presenteren.

Ook over de financiering laten de betrokkenen niks los. Van den Akker wil alleen kwijt dat alle partijen daar in gelijke mate aan bijdragen. Het Telematica Instituut wordt overigens deels door de overheid en deels door bedrijven als IBM, KPN en Lucent gefinancierd.

De drie partijen zijn duidelijk over hun specifieke deskundigheid. IBM spreekt over zijn kennis en producten op het gebied van IT-netwerken, service provider-infrastructuren, content management- en digital rights management-software. Philips prijst zijn expertise in consumentenelektronica en thuisnetwerken. Het Telematica Instituut tenslotte heeft naar eigen zeggen veel onderzoekservaring op het gebied van content engineering, gepersonaliseerde services en business-modellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond