Deel dit artikel
-

Pingelpartner.nl bundelt koopvraag van consument

Het onderliggende idee van het in de dotcomtijd bejubelde Letsbuyit.com, een online inkoopcombinatie voor consumenten, gaat na de jaarwisseling in de herkansing. Nederlandse internetters kunnen via Pingelpartner.nl aangeven een artikel te willen kopen en in gezamenlijkheid kortingen op de aanschafprijs bedingen.

Uit het succes van online handelssites als Marktplaats.nl en Speurders.nl blijkt dat Nederlanders met genoegen een stap extra zetten om een nieuw product voor een lagere prijs dan normaal te kunnen kopen. Jaarlijks wisselen voor miljarden euro's vele honderdduizenden artikelen via het web van eigenaar. De bedrijven Qmind, Temo Internetdiensten en Conk Webdesign willen daar een nieuwe dimensie aan geven.

Kinderziektes

Afgelopen week lanceerden de drie bedrijven onder de radar hun digitale inkoopcombinatie voor consumenten. "Om de laatste kinderziektes er nog uit te kunnen halen", aldus Debby van Dongen van Conk. "Begin volgend jaar gaat de site officieel van start."

Van Dongen: "Voor bedrijven is het verschijnsel inkoopcombinatie niets vreemds, maar voor consumenten bestaat zoiets op het web nog niet. Pingelpartner probeert die vraag te bundelen." Hoe meer vraag er naar een bepaald artikel is, hoe meer korting klanten kunnen bedingen bij een winkel.

De site herbergt op dit moment 18 gezochte en aangeboden items.

'Weinig kosten, lange adem'

Het model achter de site is eenvoudig. Een belangstellende koper geeft op de website aan dat hij interesse in een bepaald product is. Hij informeert vrienden en bekenden over zijn digitale verzoek tot samenkopen, maar kan de aankoop doen met inidividuen die hem onbekend zijn. Winkeliers kunnen zich vervolgens inschrijven op het aanbod. Zodra er voldoende belangstellenden zijn en winkeliers die willen leveren, vindt er een transactie plaats tegen de laagste prijs.

"We hebben weinig onderhouds- en personeelskosten aan de site en kunnen er dus ruim de tijd voor nemen", legt Van Dongen aan Emerce uit.

Niet enkel consumenten maar ook winkeliers kunnen advertenties zetten. Van Dongen: "Onlangs hebben we zelf een steekproef gedaan bij een aantal elektronicazaken. We vroegen winkeliers of we een kortingen konden krijgen van 15 procent als we van 1 artikel meerdere exemplaren tegelijk zouden kopen. Dat bleek totaal geen probleem."

Het initiatief krijgt van de bedenkers een half jaar de tijd om te bewijzen of het kans van slagen heeft. Het project komt uit de koker van Qmind, het eigendom is gelijk verdeeld over de Temo, Conk en Qmind.

Dotcomflop 'op herhaling'?

Hoeveel het ondernemende drietal investeerde in Pingelpartner is niet bekend. Het bestedingsniveau van Letsbuyit.com zal bij lange na niet geevenaard worden. Geldschieters staken eind jaren negentig en het jaar na de eeuwwisseling vele tientallen miljoenen euro's in Letsbuyit.com om een digitale inkoopcombinatie op Europese schaal op te richten. Eind 2001 zakte de omzet van het bedrijf, een paar miljoen per jaar, in elkaar en werd het personeelsbestand gedecimeerd om de onderneming te laten overleven.

Het Nederlandse iBood werkt conceptueel net anders dan Pingelpartner. Dat nog jonge bedrijf heeft een online assortiment van 1 artikel, dat iedere dag wisselt. Door in bulk in te kopen en tegen lage prijzen te verkopen, weet het bedrijf maandelijks een paar ton omzet te genereren met een basaal ingerichte site.

De initiatiefnemers van Pingelpartner verdient zeker in het begin niets aan de site. Uiteindelijk, als voldoende winkeliers en consumenten de weg naar de site weten te vinden, wil Pingelpartner een commissievergoeding vragen per verkocht artikel. "Bij een tandenborstel is dat bijna niets, maar dat verandert als je een auto van de hand gaat via de site." 

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul

Dit bestaat toch al op sites als Samenkopen.net en Inkoopacties.net? Hier organiseren alleen de users zelf de actie en niet een bedrijf, misschien een leuke toevoeging

Saybas

Ik vind het een super web site verschil moet er zijn en dat hebben ze zeker.Wij hebben in iedergeval goede ervaring met onze advertentie!

Cor Visser

PingelPartner.nl is een communicatieplatform voor personen die eenzelfde product willen kopen. Je vindt hier dus je PingePartners en tevens kan je met je PingelPartners communiceren om afspraken te maken. Bedrijven (adverteerders) kunnen een toegevoegde waarde hebben door een aanbieding te plaatsen.

NLS

Ik ben het eens met Paul. Inkoopacties.net en Samenkopen.net doen ook al aan groepskortingen op artikelen die door een gebruiker zelf worden geregeld. En dat loopt al jaren goed.

marcel

Zo'n site bestaat al heel lang.www.miepkniep.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond