Deel dit artikel
-

Postbank schrapt kosten voor online betalen

De Postbank schrapt de kosten voor online betalen, nu nog 1,82 euro per maand voor gebruikers van Girotel. Binnen het vandaag gelanceerde en gratis beschikbare 'MijnPostbank' is Girotel ook opgenomen. Verder kunnen klanten nu ook de Tan-code via sms ontvangen.

De Postbank en Fortis zijn de enige banken die nog abonnementsgeld vragen voor het gebruik van online bankieren, bij de Rabobank, ABN Amro en SNS Bank is internetbankieren beschikbaar zonder een maandelijks bedrag aan abonnementskosten. Wel vragen SNS Bank en Rabobank een eenmalige vergoeding van rond de tien euro voor het toezenden van de ‘calculator’, die gebruikt wordt om de code te genereren waarmee de online betaling afgerond kan worden.

Tot op heden rekende de Postbank 1,82 euro per maand voor het gebruik van online betalen, Fortis vraagt voor de meeste rekeningen 15 euro entreekosten en brengt bezitters van de 'priverekening' 1 euro abonnementsgeld per maand in rekening voor het gebruik van internetbankieren. De kosten voor internetbankieren zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. In een onderzoek naar internetbankieren in september vorig jaar stelde het dat geld vragen voor deze dienst niet nodig is. “Banken besparen namelijk geld door deze efficiënte manier van bankieren.”

De Postbank maakte vandaag bekend dat het zijn diensten voor internetbankieren gaat vereenvoudigen en uitbreiden onder de naam ‘MijnPostbank’. Voorheen diende een klant bij de Postbank voor het verrichten van online betalingen toegang te zoeken tot Girotel en voor andere online diensten, zoals sparen en inzage in creditcardbetalingen, inloggen via ‘Internetbankieren’. Girotel in de oude opzet blijft bestaan zegt de Postbank, maar wie niet overschakelt naar ‘MijnPostbank’ – waarin alle online diensten nu gebundeld zijn – heeft daarmee minder mogelijkheden voor online betalen en blijft ook het maandelijkse abonnementsgeld van 1,82 euro betalen.

Met de lancering van de nieuwe site eerder deze maand maakte de Postbank al bekend dat de openingstijden voor Girotel verruimd zouden worden. Konden klanten voorheen tot 23.00 uur terecht, nu is dat dag en nacht mogelijk, zoals bij de meeste andere banken al het geval was. Wie gebruik maakt van MijnPostbank heeft nu ook maar een set inlogcodes nodig, waar voorheen voor zowel Girotel als Internetbankieren verschillende codes gebruikt dienden te worden.

Een nieuwigheid bij het online betalen via de Postbank is de mogelijkheid om de Tan-code, een wisselende cijfercombinatie waarmee de online overboeking voltooid wordt, via sms toegestuurd te krijgen. Klanten van de Postbank krijgen deze Tan-codes nu nog op een formulier toegestuurd, een mogelijkheid die blijft bestaan naast het gebruik van sms. Wie in het laatste geval een overboeking doet krijgt op het moment dat de Tan-code ingevoerd moet worden deze gratis toegestuurd. Andere banken – Rabobank, ABN Amro en SNS – maken gebruik van een kaartlezer annex calculator waarmee deze code gegenereerd wordt. De Rabobank introduceerde enkele jaren geleden een systeem waarbij de klant de eigen bankpas in de calculator/kaartlezer stopt, zijn pincode intoetst en vervolgens de benodigde online code op het s

Deel dit bericht

9 Reacties

john

Ik vraag me af in welke eeuw de automatiseerders van de postbank leven.  Mijn advies is: "kijk naar de internetbanken wereldwijd en neem er een voorbeeld aan!"

nathan

postbank komt eindelijk los van de pre-historie

ivo

Heb je nog gezien dat Het woord Girotel twee pixels LAGER staat dan "Mijn Postbank.nl"? Het ziet er weer zo onserieus uit allemaal.Wat sinds november 2003 nieuw is op de oude site: er is een banner boven de rekening komen te staan. Dan kunnen ze de 1.82 euro ook wel afschaffen!

Willem Groeneveld

Met veel tamtam is Mijn Postbank.nl geintroduceerd. Daarmee zou je alles kunnen terugzien. Was het maar waar!Ik heb Girotel genomen vanwege het gemak. Vooral ook de mogelijkheid dat ik mijn betalingen kan terugzien. Ik bedoel dan niet alleen het bedrag dat ik op een bepaald moment aan iemand betaald heb, maar vooral de reden waarom ik betaald heb. In die gevallen dat er een geschil ontstaat over wat er wanneer waarvoor betaald is is dat heel handig. Dat kan op Mijn Postbank niet. Degene die de betaling ontvangt ziet wat daarbij ingevuld is, maar degene die de betaling gedaan heeft ziet niet meer wat er als omschrijving is ingevuld. Veel mensen vullen niets of weinig zinvols in en interesseert dit niet. Ik vul als omschrijving zakenin waar de ontvanger wat aan heeft en waar ik, bij terugkijken, wat aan heb. Dat heb ik wel bij Girotel en niet bij Mijn Postbank.nl, Daarom betaal ik graag 2x 1,82 p/m (5 rekeningen=2 abonnementen) en hoop nog lang Girotel (m.i.v. 1 okt off-line) te blijven gebruiken.

W H Lucassen

Voor de postbank kan ik geen slecht woord schrijven, op mijn computerwerkt deze razend snel, ik kan ook zien wat ik betaald heb, en waarvoor.Ik ben heel tevreden met de postbank.

Caroline

Ik ben ook heel tevreden met postbank.nl

Johannes

Sinds invoering van Mijn Postbank zijn dingen alleen maar verbeterd. (Applet voor aanmelding er uit gesloopt – prima) Alleen internationaal betalen is helaas nog niet mogelijk, wat natuurlijk jammer is. (Ik bedoel binnen de EURO landen, met IBAN enzo) Verder moet je helaas wel betalen voor de online diensten van de Postbank voor een zakelijke rekening, maar zelfs op dat front is de Postbank goedkoper dan alle/vrijwel alle concurrenten. (Ik heb nog geen gevonden die het goedkoper deed) Al met al heel tevreden. Ik hoop dat realtime bankieren in de komende jaren door alle banken (onderling) ondersteund gaat worden. Dat zou pas echt vooruitgang zijn!

padmos

het is even wennen met mijn Postbank.nl te werken daar je nog alles moet zoeken en voor mij niet in een logische volgorde te vinden is. verder is het niet zonder meer te installeren op twee PC`s als je de mogelijkheid aanvinkt om de Gebruikersnaam te installeren op de PC, bij een tweede rekening komt er een fout melding (verkeerde code na driemaal wordt hij geblokkeerd) niet aan vinken zou kunnen helpen.

Douwe

Hoe zit het met zakelijke rekeningen van de verschillende banken? Als kleine ondernemer betaal ik bij de rabobank bijna 50 euro per kwartaal: betaalautomaat 0,05, geldautomaat 0,25, automatische machtiging 0,09, betaalopdracht internet 0,05, bijschrijving 0,14, rekening afschrift 0,55, abonnement 15,00, raadplegen saldo internet 0,10 , europas 1,20. Je zou zeggen met internetbankieren neem je de bank veel werk uit handen, waarom is het dan relatief erg kostbaar (200 euro per jaar)? Even je saldo opvragen en kost gelijk 0,10. Welke banken zijn voordeliger en kun je je rekeningnummer meenemen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond