Deel dit artikel
-

Prijzen op Amerikaanse autosites kloppen vaak niet

Meer dan de helft van de Amerikaanse autokopers gebruikt internet om informatie over de prijs van een auto op te vragen, maar gemiddeld liggen de prijzen op autosites 630 dollar te hoog. Dit zegt marktonderzoeksbureau CNW Marketing Research . Het ontbreekt de sites aan middelen en mankracht om de informatie bij te houden, aldus het onderzoeksbureau.

Het onderzoeksbureau onderzocht tien veel bezochte websites van resellers. Ook vorig jaar onderzocht CNW Marketing Research de gehanteerde prijzen. In vergelijking hiermee blijkt dat de online prijzen hoger zijn geworden, het gemiddelde prijsverschil steeg van 444 dollar naar 630 dollar.

Volgens Art Spinella, directeur van CNW, besteden de sites te weinig aandacht aan het up-to-date houden van de informatie. "Ze geven te weinig geld uit om in staat te zijn de informatie accuraat te houden", aldus Spinella tegenover persbureau Reuters. De sites krijgen steeds meer concurrentie van traditionele autodealers die ook beginnen met online verkoop. Daarnaast hebben ook de autofabrikanten de afgelopen jaren zich sterker op internet gericht, in sommige gevallen verkopen ze ook de auto's via hun website.

Volgens CNW hebben consumenten in de gaten dat de prijzen niet altijd kloppen en daalt daarom het vertrouwen in websites van de online resellers. Hoewel meer dan de helft van de consumenten internet gebruikt als informatiebron bij de aanschaf van een auto, baseert slechts elf procent zich volledig op deze bron, aldus NWR. Een onderzoek van Greenfield Online uit november vorig jaar laat echter zien dat 76 procent van de consumenten zegt zich voornamelijk op internet te oriënteren.

De onderzochte sites zijn AOL.com , AutoWeb.com , CarPoint.com , IntelliChoice.com , Carprices.com , ChromeData.com , KBB.com , Edmunds.com , Vehix.com en CarsDirect.com .

Het eveneens Amerikaanse Autobytel.com maakte vorige week bekend dat het Autoweb.com heeft overgenomen. Dries van der Vossen, directeur van Autobytel.nl zegt dat bij de Nederlandse site twee medewerkers een dagtaak hebben aan het bijhouden van de content op de site. "Wanneer een catalogusprijs verandert kunnen we er voor zorgen dat deze snel aangepast wordt." De prijs is een onderdeel van alle informatie over de auto die op de site is te vinden, zegt Van der Vossen. Want hoewel mensen zich op internet ook op prijs oriënteren, worden op internet altijd de brutoprijzen vermeld, de 'transactieprijs', datgene wat er netto betaald wordt in de showroom, verschilt vaak per dealer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond