Deel dit artikel
-

Pro Active vindt kijkonderzoek te beperkt

Internet moet opgenomen worden in het kijk- en luister-onderzoek voor de periode 2002-2006. Dat zegt marktonderzoekbureau Pro Active International . Voor het kijkonderzoek in de periode 2002-2006 is een tender uitgeschreven door de Stichting Kijk Onderzoek (SKO). Volgens SKO-directeur Jan Ligthart wordt rekening gehouden met Internet als vervoermiddel van tv-uitzendingen.

Het huidige kijk- en luisteronderzoek wordt uitgevoerd door Intomart in opdracht van de NOS, STER en IP. Het onderzoeksbureau, waarvan het contract eind 2001 afloopt, zet zo'n zes tot zeven miljoen gulden per jaar om met het kijkonderzoek. Het luisteronderzoek is een aparte opdracht. Het kijkonderzoek wordt uitgevoerd met een speciaal apparaat waarop de panelleden kunnen aangeven wie er kijkt en wat hun waardering is voor een programma.

De Stichting Kijk Onderzoek (SKO) is een nieuwe stichting die in februari is opgericht door de Bond van Adverteerders, Spot (IP, STER, SBS en de kleinere stations), de NOS en de mediabureaus. De SKO heeft een tender uitgeschreven voor het kijkonderzoek in de periode 2002-2006.

Volgens directeur Jan Ligthart wil de SKO het kijkgedrag meten rondom uitzendingen van zendgemachtigden, en zal Internet als vervoermiddel voor tv-uitzendingen daarin betrokken worden. Meer niet, want Ligthart beschouwt Internet als een apart medium waarvoor de SKO verder geen metingen wil doen.

De inschrijving op de tender sloot vrijdag 30 juni. Pro Active was te laat en heeft uitstel aangevraagd. Wel ingeschreven hebben Intomart, Het Media Instituut samen met PeakTime, Het Centrum voor Marketinganalyse en een conglomeraat van Nielsen Media Research, A.C. Nielsen, Interview/NSS, BBC en VNU. In september wordt bekendgemaakt wie de opdracht krijgt.

Volgens SKO-directeur Jan Ligthart heeft Pro Active geen inschrijfformulier aangevraagd en moet er over het uitstelverzoek van Pro Active vergaderd worden, maar maakt het weinig kans gezien de krappe planning voor de nieuwe periode.

Pro Active vindt, zo maakte het bureau in een persbericht bekend, dat het tenderdocument volledig voorbijgaat aan de verwachte media-ontwikkelingen: "(…) die ontwikkelingen vragen om een onderzoeksopzet waarbij op basis van één bron het complete mediagedrag (televisie, radio, print en Internet) wordt vastgesteld."

Pro Active-directeur Liesbeth Hop licht toe: "De techniek ontwikkelt zich zo snel, dat het de vraag is of er over twee jaar nog een onderscheid tussen tv en Internet is. De scheidslijnen tussen media worden minder duidelijk, en daarom vinden we dat er een algemeen bereiksonderzoek moet komen, waarin bijvoorbeeld ook websites moeten worden opgenomen. Er wordt teveel gewerkt met de referentiekaders van vandaag, en het is de vraag of je het onderzoek tot Nederland moet beperken."

Pro Active zegt bij één panel zowel het kijk-, luister-, print- als Internet-onderzoek uit te kunnen voeren. Het bureau schermt met nieuwe technieken die onder andere zonder het gebruik van een knoppenmeter het kijk- en luistergedrag binnen een huishouden zouden kunnen vaststellen, tot en met het luistergedrag in de auto.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond