Deel dit artikel
-

Procter & Gamble investeert in start-ups

Procter & Gamble (P&G) gaat investeren in Europese internet start-ups. Het bedrijf, producent van consumentengoederen, wil hiermee de eigen organisatie sneller richting nieuwe economie sturen. De investering is vooralsnog bescheiden, tussen de 2 en 5 miljoen dollar.

In de Verenigde Staten investeerde P&G al in yet2.com , een bedrijf voor intellectueel eigendom, en daarnaast ook in diverse start-ups op het gebied van intranet, food services en healthcare. Ervaringen met deze investeringen ? die overigens opmerkelijk zijn voor een producent van consumentengoederen – waren in de Verenigde Staten goed, aldus P&G.

Ervaring opdoen met e-commerce via de start-ups is de belangrijkste doelstelling voor P&G. In een artikel in the Financial Times gaf Richard Kiley, verantwoordelijk voor het P&G Internet Fonds, aan dat er drie criteria gelden bij een investering: het bedrijf moet een redelijke opbrengst genereren, er moet synergie optreden met P&G en de start-ups moeten helpen de bedrijfscultuur binnen P&G te veranderen.

De nieuwe topman A. Lafley van P&G vertelde begin deze maand al op de aandeelhoudersvergadering in Cincinnati dat "we bij P&G internet deel zullen maken van alles wat we doen". De focus op het web moet leiden tot snellere productinnovatie, omdat producten straks online getest kunnen worden, en andere manieren van merkenbouwen. Zo bezochten 5 miljoen Amerikaanse vrouwen de site van Physique, waar ze producten voor hun haar konden proberen, en ze eventueel konden aanraden bij vriendinnen. Verder gaf Lafley aan dat P&G ook b2b verkoop via internet wil stimuleren, het bedrijf stelt zich ten doel om binnen een jaar de helft van deze transacties via internet te doen.

Bij Procter&Gamble Nederland was niemand bereikbaar om aan te geven of er ook Nederlandse start-ups gefinancierd gaan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond