Deel dit artikel
-

Proximedia sleept weer klant voor rechter

Websitebouwer Proximedia heeft wederom een ontevreden klant voor de rechter gesleept. En die moet alsnog 6300 euro met rente betalen.

Over het van oorsprong Brusselse Proximedia duiken al vele jaren klachten op in allerlei forums. Daarbij gaat het vaak over het feit dat een beloofde website niet (tijdig) wordt aangeleverd of vol fouten staat. Ook worden vaak beloften gedaan die in de ogen van klanten niet zijn nagekomen. Daarnaast ergerden ondernemers zich aan de agressieve vertegenwoordigers die klanten weinig bedenktijd geven.

Nogal wat ondernemers hebben in het verleden geprobeerd om onder een contract van Proximedia uit te komen met een beroep op de Colportagewet. Dat is veelal niet gelukt.

Uit de correspondentie in het geval dat bij de rechtbank Den Bosch onder de hamer kwam, blijkt dat er weer flink wat ergernis was ontstaan over de automatisch incasso, terwijl er nog geen website online stond. Ook klaagde de klant dat zij niet te vinden was op Google, terwijl mondeling was afgesproken dat zij op pagina een van Google te vinden zou zijn.

Maar volgens de overeenkomst strekt de verbintenis van Proximedia niet verder dan het verzorgen van de eerste aanmelding van de website bij de belangrijkste gratis zoekmotoren. Bovendien is daarbij nog met zoveel woorden opgenomen dat Proximedia niet verantwoordelijk kan worden gesteld van het resultaat van die aanmelding, aangezien die aanmelding bij de zoekmotoren de bevoegdheid is van de commerciële ondernemingen die deze uitbaten.

De klant moet nu het volle pond betalen. Alleen de vordering door Proximedia van ‘buitengerechtelijke incassowerkzaamheden’ is afgewezen.

Deel dit bericht

19 Reacties

Christian

Wat een geld, 6300 euro voor iets wat half werk is. Daar liggen volgens mij nog veel kansen voor webbouwers! En ook trouwens voor SEO- danwel contentspecialisten om voor deze bedrijven alsnog een goede positie te realiseren in de zoekmachines.

John

“Een eerste aanmelding bij de zoekmachines” Kom op zeg, het is inmiddels 2012..

Pieter

Wat een cowboys…

Veel beloven weinig geven, en zodra het contract ondertekend is begint de elende.

Dirkjan

@John, Christian maar vooral de redactie. Wat een negativiteit over Proximedia? We hebben het hier over een losstaande zaak waarbij blijkbaar de rechter zo te lezen Proximedia toch gewoon gelijk geeft?

Het zou niet voor het eerst zijn als een opdrachtgever te hoge verwachtingen heeft van een Google-vriendelijke website of aanmelding bij zoekmachines. Ik durf te wedden dat die eerste pagina-notering er ook nog wel is, zolang niet is afgesproken om welke trefwoorden dit gaat.

Zolang je hierbij geen inside info hebt lijkt dit me gewoon moddergooien naar een bedrijf die mogelijk in het verleden onduidelijk of agressief ondernemerschap getoond heeft, maar die blijkbaar wel gewoon volgens de wetgeving werkt. En dat is in een tijd als deze eigenlijk al heel wat.

Als je een artikel over de reputatie of werkwijze van een internetbedrijf schrijft kan ik me daar helemaal in vinden. Maar om een bedrijf negatief te omschrijven terwijl die de zaak gewoon wint, vind ik wat laf. Dan moet er meer zijn!

Ronald Hendriks

Als er zoveel klachten over het bedrijf op het internet staan dan kan ik me niet voorstellen dat deze lang blijft bestaan.. Of de klachten nou terecht zijn of juist niet, het is en blijft een slechte reclame

Proximedia

Vanuit Proximedia willen wij graag meegeven dat de Rechtbank een zeer goed gemotiveerde uitspraak heeft gedaan. De dienstverlening waarover de klant zich beklaagd was niet overeengekomen en maakte geen deel uit van het pakket. Uit niets is anders gebleken. Proximedia hecht heel veel belang aan zijn klantenrelaties, het is erg jammer vast te stellen dat het zoeken naar oplossingen vaak onmogelijk wordt gemaakt door onjuiste en tendentieuze berichtgeving op het Internet. Gelukkig geeft de Rechtbank wel een objectieve kijk op de zaak.
Hier kunnen wij niet verder ingaan op de grond van de zaak maar Proximedia staat open om haar aanpak en klantenrelatiepolitiek met jullie te bespreken. De klantentevredenheid bij Proximedia is veruit de grootste in zijn sector (gemeten door objectieve partijen) en wij dragen dat dan ook zéér hoog in het vaandel. Aarzel niet om ons te contacteren, wij kijken er alvast naar uit.

Jacob

Proximedia verdraait de waarheid! Geef eens namen van de door u genoemde objectieve partijen omtrent het onderzoek naar klantentevredenheid. Welk onderzoek?!
Over objectiviteit gesproken: Typ in Google “Proximedia Tros Radar”, “Oplichting Proximedia” of “Klachten Proximedia” en je valt van je stoel.
Alleen mensen met weinig verstand van internetzaken trappen in Proximedia.

Erika

ik schrijf hierbij als exwerknemer van hun dochterbedrijf bezoom. De agressieve verkoopstechnieken moesten we handhaven of we werden buiten gesmeten. Dat is dus ook met mij gebeurd. Maar zelfs voor hun werknemers zijn het oplichters. Ik heb zelf ook verdere stappen moeten ondernemen om mijn loon te kunnen verkrijgen en het ongeval dat ik gehad heb op weg naar mijn werk hadden ze niet eens aangegeven.

fre

Als sollicitant wordt ons in eerste plaats een toffe verkoopsmanier aangeleerd en geen agressieve. WIJ WORDEN OOK OPGELICHT!!!! Wanneer je dan tekent om te werken, word je dan de agressieve verkoopstechnieken aangeleerd die je moet toepassen!

thomas

Best grappig al deze negativiteit omtrent proximedia/bezoom.ikzelf werk al een hele tijd voor bezoom en ja hier en daar ontmoet ik wel eens een klant die niet tevreden is. Maar wees nu eerlijk, welk groot bedrijfheeft geen ontevreden klanten??google maar eens elecrabel,proximus,protele,telenet,etc en het regent daar ook klachten. Zijn dit hiervoor slechte bedrijven? Neen. Veel van deze klachten komen van wanbetalers. Meermaals na een verkoopsgesprek als ik dan eens klachten hoor, check ik even de betreffende klant. Meer dan de helft zijn gewoon wanbetalers. De eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat we in het verleden een aantal ‘cowboys’ lopen hadden als vertegenwoordiger zijnde die idd misschien dingen beloofd hebben die niet op papier stonden. Deze mensen zijn gelukkig niet meer werkzaam bij onze firma wat er dus voor zorgt dat de huidige werknemers enkel zeggen wat op papier staat,zwart op wit. Geen valse beloftes meer. Gedurende de periode dat ik hier werk heb ik al tientallen nieuwe klanten en bestaande klanten getekend die tot op heden nog steeds tevreden zijn over het product en de samenwerking. Ik mag gerust bij elk van mijn klanten langsgaan met een gerust hart. Jammer voor diegenen die door welke reden dan ook het misgelopen is, veel succes alleszins, maar al die negativiteit is echt niet nodig. Ik doe gewoon verder want het huidige product is een uniek,innovatief concept en zeker een meerwaarde voor de meeste zelfstandigen die nieuwe/bestaande klanten naar hun zaak willen brengen.

Jos

@ thomas, je verhaal rammelt aan alle kanten. Hoezo, wanbetalers? Volgens mij maken de reacties duidelijk dat het grootste deel zich ergert aan de agressieve houding van de verkopers, dat zijn vaak bedrijven die nog niet eens klant zijn. Maar Proximedia leert er niets van. De ene na de andere klager wordt voor de rechter gesleept, want iedere kritiek moet de kop worden ingedrukt. Ben je echt zo enthousiast om voor dit bedrijf te werken, of heb je niets beters kunnen krijgen?

Wouter

Thomas, voor zo ver je het nog niet gelezen hebt, jouw bedrijf levert absoluut prutswerk tegen extreem hoge bedragen: http://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/551

Als je de uitspraken van de rechtszaken die Proximedia voert leest, dan zie je dat het niet gaat om wanbetalers maar om ondernemers die ontevreden zijn over de kwaliteit van de diensten van Proximedia en daarom het contract willen ontbinden. Proximedia geeft haar klanten daar geen enkele mogelijkheid toe en eist dat ze 40% of soms 60% van het nog openstaande bedrag moeten betalen om van het contract af moeten komen. Oftewel, duizenden euro’s neerleggen voor een website uit het jaar kurk en zwaar onrendabele SEA diensten incl. spelfouten.

oplossing

Beste Mensen,

Ik heb zelf bijna 5 jaar als vertegenwoordiger bij proximedia gewerkt. Mijn klanten waren tevreden, maar dat is ook omdat ik alles correct tegen mijn klanten heb gezegd en nooit de agressieve verkoopstechnieken heb gebruikt.

Zijn er nog mensen die van hun contract van proximedia afwillen? want anders kan ik hen eventueel wel helpen zonder overdreven kosten. gelieve via dit forum iets te laten weten en ik neem contact op met u indien u dat wenst, best wel gegevens nalaten.

Kris

@oplossing:

Beste,

Mijn vrouw is van Roemeense afkomst en spreekt nog niet goed Nederlands, laat staan om het te verstaan. Zij is in 2014 als zelfstandige begonnen om massages te geven in aan aparte kamer van ons huis. Zij heeft ongeveer 10 klanten per maand, soms minder, die elk 30 euro betalen, dus dat is 300 euro per maand dat zij verdient. Na aftrek van de kosten, blijft hier dus niks meer van over. Als gezin met twee kleine kindjes leven wij in schuldbemiddeling door zware financiële problemen enkele maanden geleden.
Op dinsdag 29 juni is er een vertegenwoordiger van Proximedia bij mijn vrouw thuis langs geweest, natuurlijk net op een moment dat onze dochter van 7 net van school kwam en onze dochter van 1 een slechte dag had met veel geween. Daar heeft die vertegenwoordiger handig gebruik van gemaakt, alsook van het feit natuurlijk dat mijn vrouw niet goed Nederlands kan. Hij heeft haar twee contracten laten onderteken, telkens voor 4 jaar (online en bizbook) aan €239 euro, BTW niet inbegrepen.
Toen ik ’s avonds thuis kwam, was ik natuurlijk in alle staten, want wij KUNNEN dit bedrag gewoon niet elke maand betalen, we hebben dit geld niet. Dus weg toekomst, weg toekomst van onze kinderen!
Ik heb de daaropvolgende dag onmiddellijk een aangetekende brief en een mail gestuurd waarin ik de overeenkomst wou annuleren, aangezien er nog geen prestaties verricht waren/zijn. Tot nu toe geen antwoord gekregen! Ondertussen knaagt dit aan ons, want we leven zo al bijna in armoede, dit kan er echt niet meer bij! Ik slaap er niet meer van en ben in een depressie aan het zakken door heel deze toestand.
Ik hoop dan ook dat u ons kan helpen om van deze contracten af te geraken. Er is nog niets geïnstalleerd, nog geen scenario opgemaakt, niks. Wij kunnen alleen maar hopen op een beetje menselijkheid van Proximedia.
U kan mij bereiken op telefoonnummer 0032 486623813 of email kris.verduyckt@telenet.be.
IK hoop heel spoedig iets van u te vernemen.

cornelis tom

hèhè!
ik ben blijkbaar niet de enige die hier ingetrapt is,ze zoeken de kleine zelfstandige op om hun met mooie voorstellen in de val te lokken.
Ik zou hier persoonlijk een heel boek kunnen schrijven over hun wanpraktijken.
Laat ons de handen in mekaar slaan en proberen er komaf met te maken,dit kan niet blijven duren!!!
cornelis.tom@telenet.be

Van Laethem

Ik heb dezelfde ervaringen met Proximedia.
ik stuurde een aangetekend schrijven voor het op te zeggen, en dan krijg je een brief terug dat ze de reden willen weten, en afhankelijk van de reden geldt een andere vergoeding. Dit is nergens terug te vinden in hun contract.

Toppunt: als ik niet reageer binnen de 2 weken, dan gaat het contract gewoon door (ook al heb ik deze wettelijk opgezegd). Ook dat staat nergens gemeld.

Beste medemensen, hoe geraakt je hier vanaf ? want dit zijn echt wanpraktijken.
Waar kan je wettelijk klacht neerleggen ?

a vervest

Van proximedia kun je het niet winnen, je moet geluk hebben dat je een rechter treft die hun praktijken door ziet Annelies

Meiser - Netama's beauty

Wij zijn helaas ook in de mooie praatjes gestonken.
In januari 2019 een overeenkomst aangegaan waarna mijn man binnen een kort termijn te horen kreeg ongeneeslijk ziek te zijn.
Na contact te hebben op genomen met Proximedia werden de rekeningen om mijn oren gegooid. Tevergeefs geprobeerd om tot een oplossing te komen maar dit is echt een bedrijf wat er een hobby van maakt om ondernemers op te lichten.
Tijdens de rechtszaak kreeg ik kantoorkosten en overheadkosten enz enz om me oren. Terwijl er alleen en uitsluitend e-mail verkeer had plaats gevonden. Maar omdat ze voor ons geen website mochten bouwen zaten daar gehele afdelingen niets te doen volgens de dames van Proximedia en deurwaarder Nouta. De kamer van koophandel is er mee bekend dat dit klinkklare oplichterij is waaraan wij ten deel zijn gevallen. Je kan alleen maar bedenken hoe diep en diep triest het is om op deze manier je centen te moeten verdienen aan kleine ondernemers.

AOK

Deze mensen zijn dus nog steeds actief. Ongeloofelijk.

Dat de rechtbanken dit toelaten en de overheid deze boel niet allang gesloten heeft, toont een corruptie, die veel dieper gaat dan hun verkopers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond