Deel dit artikel
-

PWC: E-commerce wordt beperkt door gebrekkige wetgeving

De ontwikkeling van e-commerce op het gebied van financiele services heeft te lijden onder het ontbreken van eenduidige regelgeving. Dit staat in een rapport dat gisteren openbaar is gemaakt door PricewaterhouseCoopers .

In het rapport "Protect and Survive — Regulation of e-commerce in the financial services industry" benadrukt PricewaterhouseCoopers de bezorgdheid die onder financiele service providers bestaat. De sector maakt zich ernstige zorgen over de inconsistentie in de internationale regelgeving op het gebied van (financiele) internetservices.

Het probleem is niet nieuw, maar zorgt nog steeds voor hoofdbrekens in de financiele sector. Philip Gough, één van de auteurs van het rapport: "De realiteit is dat e-commerce dit onderwerp voor het voetlicht heeft gebracht, omdat het een wereldwijd medium is." Volgens Gough is de inconsistentie in regelgeving niet zozeer een probleem voor globale spelers, maar meer voor ondernemingen die de thuismarkt bedienen en hun e-commerce activiteiten willen uitbreiden naar het buitenland. Ook starters in de financiele dienstverlening hebben meer met regulatoire problemen te kampen dan de wereldwijde concerns, aldus Gough.

Wetgevers van over de hele wereld hebben een begin gemaakt in een discussie over de problemen die bestaan, maar van een samenhangende strategie is nog geen sprake. De onlangs geadopteerde e-commerce wetgeving voor de EU is volgens Gough een stap in de goede richting, maar nog niet goed genoeg omdat het slechts betrekking heeft op de 15 EU-lidstaten. Deze wetgeving is gebaseerd op het "land van herkomst-principe": Een onderneming kan van rechtswege aangepakt worden in het land van waaruit het haar services ontplooit.

Op wereldschaal wordt er over e-commerce wetgeving nagedacht door de OECD (Organization for Economical Cooperation and Development), de WTO (World Trade Organization) en IOSCO (International Organization of Securities Commissions). Op dit moment wordt de nadruk echter meer gelegd op toezicht op financiele bedrijven en verstarren van regelgeving dan op het bevorderen van e-commerce, volgens het rapport. Gough: "Consumenten zullen er voordeel van hebben wanneer de markt meer internationaal wordt en er geen competitiebeperkingen zijn."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond