Deel dit artikel
-

Q-go rekent op 50 procent omzetgroei in 2005

Q-go, dat onder meer bedrijven als Postbank en Deutsche Telekom bijstaat op het gebied van selfservice, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 1 miljoen euro behaald. Dat is een record. In dezelfde periode vorig jaar was de omzet 450.000 euro. Reden om directeur Marcel Smit te vragen in hoeverre Q-go op koers ligt en wat de verdere plannen zijn van het Diemense bedrijf.

In het eerste kwartaal van 2005 behaalden jullie een omzet van 1 miljoen euro. Wat verwacht je voor de rest van het jaar en hoe is het met de kaspositie?

“Ik verwacht voor de rest van het jaar minimaal 50 procent omzetgroei. Maar ik denk zelf dat dat een hele conservatieve schatting is. De kaspositie is in de afgelopen twee jaar sterk verbeterd. Ik moet er wel bij zeggen dat we ook veel investeren. En dat gaat natuurlijk ten koste van de kaspositie. We geven alleen dit jaar al 30 procent van onze omzet uit aan r&d. Vorig jaar was dat zelfs nog iets meer. Verder steken we veel geld in de organisatie door steeds weer nieuwe mensen aan te nemen en die op te leiden. Dat zijn met name mensen op het gebied van marketing en sales. Tevens hebben we opnieuw uitgebreid in onderzoek en ontwikkeling.”

Hebben jullie nog nieuwe klanten binnengehaald de afgelopen tijd?

“Ja, de gemeente Utrecht is net klant geworden. Dit in verband met het WK Voetbal voor de jeugd die onder meer in Utrecht wordt gehouden. Voor de gemeente Utrecht ontwikkelen we nu daarom een chatbot. Die moet gebruikt gaan worden door de deelnemers van het WK. Verder hebben we in Duitsland een nieuwe klant. Dat is 1u1, een grote internetaanbieder. Ook hebben we in Spanje net twee nieuwe klanten binnengehaald. Dat zijn ebankinter en Cam, een grote Spaanse verzekeraar. En nagenoeg al onze bestaande klanten zijn bezig om Q-go meer processen te verankeren. Met VODW zijn we bezig om een masterclass op te zetten die ertoe moet leiden dat klanten hun websites strategischer gaan inzetten.”

Wat zijn de plannen verder de komende tijd?

“We willen onszelf meer gaan positioneren als thoughtleader en minder als alleen maar een leverancier van online marketing en selfservice-modules. Wij willen de tussenpersoon zijn tussen de marketeer en de klant. Voor marketeers is het namelijk steeds moeilijker om erachter te komen wat de klant precies wil. Wij willen een persoonlijke gids zijn voor klanten. En de marketeer helpen die klantinzicht wil en op basis daarvan zijn klanten beter wil bedienen.
Verder willen we meer doen aan kennisontsluiting. Dus zullen we ook doorgaan met bijvoorbeeld het ontwikkelen van het leeralgoritmen en dialoogsystemen. Ook is het belangrijk dat we met nieuwe applicaties komen, zoals een applicatie die medewerkers in staat stelt allerlei vragen te stellen over arbeidsvoorwaarden. Eigenlijk vind ik dat we ieder jaar met 2 nieuwe applicaties moeten komen.
Ook kijken we naar kleinere overnames. Dat zouden partijen kunnen zijn op het gebied van klantinzicht of partijen die zich bezighouden met kennisontsluiting.”

Hoe staat het met de verdere internationalisering van Q-go?

“Dat gaat de goede kant op. We zijn net in Zwitserland begonnen. Daar zijn we een joint venture aangegaan met One Reason. Daardoor zit er in Zwitserland nu een ervaren team van 3 man. In Zwitserland zullen we ons richten op de financiële instellingen, de telecomsector (vanwege de ervaring die Q-go daarmee heeft met Telefonica in Spanje en Deutsche Telekom in Duitsland, red.) en op overheidsgerelateerde instellingen a la het UWV. In de tweede helft van het jaar hopen we in Engeland en in Scandinavië aan de slag te gaan.”

Is Q-go niet een te kleine partij voor de multinationals? Moet er niet eens gedacht worden aan een strategische alliantie met een grotere partij?

“Nee, Q-go is zeker niet te klein. We krijgen juist van de grote klanten te horen dat ze het fijn vinden dat we zo gespecialiseerd zijn. Van middelgrote klanten krijgen we vaker te horen dat ze het liefst een one-stop-shopping oplossing willen. Natuurlijk denken we aan strategische allianties. Ik denk dat we zeer interessant kunnen zijn voor CRM-spelers, voor partijen die actief zijn op het gebied van contentmanagement. Doelstelling is verder in het laatste kwartaal een wereldwijde alliantie aan te gaan met een grote partij. Dat is een partij die Q-go op twee continenten op de kaart kan zetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond