Deel dit artikel
-

Recordjaar in de maak voor online reclame in VS

De markt voor online reclame in de Verenigde Staten groeit stevig door en maakt zich op voor een beter resultaat dan in het recordjaar 2000. In het derde kwartaal nam de omzet toe met 35,3 procent tot 2,43 miljard dollar.

De omzetcijfers zijn afkomstig van het Interactive Advertising Bureau (IAB), dat samen met PricewaterhouseCoopers de markt in kaart brengt. Voor het onderzoek wordt gekeken naar de omzetcijfers van de top 15 partijen die actief zijn op de Amerikaanse markt voor online reclame.

In het derde kwartaal bedroeg de omzet 2,43 miljard dollar, een toename van 35,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. In vergelijking met het tweede kwartaal van dit jaar is de omzet gestegen met 2,4 procent. Daarmee is er sprake van achtereenvolgende omzetstijging in acht kwartalen op rij, waarin vier maal een recordomzet voor het kwartaal werd behaald.

De omzet in de eerste negen van dit maand bedroeg iets meer dan 7 miljard dollar, terwijl er in geheel 2003 voor 7,3 miljard dollar werd omgezet op de markt voor online reclame. “(…) 2004 lijkt een recordjaar te worden, mogelijk dat we met een grote marge het vorige record van 8 miljard dollar omzet in 2000 verbeteren”, zegt Pete Petrusky van PricewaterhouseCoopers. Onderzoeksbureau eMarketer zou daarmee gelijk krijgen, in mei voorzag het al dat 2004 het beste jaar tot op heden voor online reclame in de Verenigde Staten zou worden.

Vorige week kwam ook de Nederlandse tak van het IAB met omzetcijfers voor het derde kwartaal. De omzet bleek met 62 procent gegroeid naar een netto-omzet van 14,7 miljoen euro. IAB voert het onderzoek uit samen met BBC De Media en Reclamebank. Zij baseren zich op de omzetcijfers van dertien bedrijven uit de markt, het gaat om: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia.

In de cijfers is niet terug te vinden de omzet die er behaald wordt binnen zoekmachinemarketing. De twee grootste partijen in die markt – Google en Overture – geven geen omzetcijfers aan het IAB. Een impressie van wat er daarmee gemist wordt aan omzet is te krijgen door te kijken naar de tweede kwartaal cijfers van de Amerikaanse tak van het IAB. Die rapporteerde voor search een omzet van 947 miljoen euro, wat goed was voor 40 procent van de totale bestedingen aan online reclame. Vorig jaar was het aandeel in dezelfde periode 29 procent (481 miljoen dollar).



Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond