Deel dit artikel
-

Redcoon mogelijk noodgedwongen met fysieke winkels

Online elektronicawinkel Redcoon overweegt of het bakstenen winkels moet openen. Fysieke winkels krijgen namelijk een breder assortiment van fabrikanten dan webshops.

Fabrikanten houden het kanaalconflict tussen digitale en fysieke retailers moedwillig in stand. Dat zit de baas van Redcoon Reiner Heckel zo dwars, dat hij serieus overweegt om bakstenen winkels te openen. Eigenlijk wil hij dat helemaal niet, maar die stap zou hem wel een breder assortiment en dus meer omzet opleveren.

Heckel spreekt tegenover Wirtschaftswoche niet over een uitgedokterde nationale en internationale retailstrategie. In tegendeel. Hij zou de fysieke winkels enkel openen om zijn digitale omzet een impuls te geven.

In het interview met de Duitse financiële uitgave zegt de oprichter van Redcoon, die bedrijfsleider van enkele filialen van Media Markt was, dat fabrikanten de online retail achterstellen. Hun contracten zijn beperkter, het assortiment waaruit te kunnen kiezen is kleiner.

De enige reden dat de fabrikanten de fysieke retail voortrekken, is dat via dat kanaal nog steeds het meest wordt verkocht. Om dat directe verkoopkanaal in stand te houden, krijgen winkeliers een bredere selectie producten aangeboden.

Amazon.com is volgens Heckel zo groot dat fabrikanten een uitzonder op hun eigen regels maken.

Redcoon is een Europese internetwinkel en is onderdeel van Media-Saturn (MediaMarkt en Saturn). Dat maakt op zijn beurt deel uit van de Metro Group. Redcoon werd in maart 2011 gekocht door Media-Saturn en levert een omzetbijdrage van bijna een half miljard euro.

Foto: Håkan Dahlström (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Muis

Misschien doen ze er beter aan om eerst hun webwinkel eens te verbeteren en te optimaliseren. Het regent klachten over Redcoon. Reden waarom ik er nog nooit iets heb durven bestellen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond