Deel dit artikel
-

Reisindustrie boos op Google

De reisindustrie is niet gelukkig met Google. Die plaatst sinds enkele weken reisvergelijkingen boven algemene zoekresultaten. Rivalen als Expedia, Orbitz en Priceline vrezen omzetderving.

Wie in de Verenigde Staten bij Google zoekt naar New York of Los Angeles wordt sinds kort verblijd met een overzicht van de goedkoopste vluchten tussen beide steden. Google verwijst direct naar sites van de luchtvaartmaatschappijen. De reissites hebben het nakijken, terwijl ze voor 10 tot 20 procent zijn aangewezen op zoekverkeer van Google.

Volgens The Wall Street Journal mag Google van de luchtvaartmaatschappijen zelf niet verwijzen naar reisvergelijkers. Reissites zijn goed voor een derde van de ticketverkoop, wat neerkomt op een omzet van 17,5 miljard dollar. Maar boeken via reissites kost de luchtvaartmaatschappijen 11 dollar per transactie; als ze de boeking zelf verwerken zijn ze 10 dollar goedkoper uit.

Overigens doet zoekmachine Bing van Microsoft precies hetzelfde als Google. De Federal Trade Commission is volgens de WSJ enkele maanden geleden met een onderzoek gestart.

Dat Google belangstelling heeft voor de reiswereld is al langer bekend. Vorig jaar wilde Google ITA Software overnemen, een bedrijf dat vluchtdata levert aan Google, Orbitz en reisvergelijker Kayak. Deze laatste twee maakten bezwaar tegen de overname, maar de toezichthouders gingen alsnog akkoord toen Google beloofde dat ITA de gegevens aan concurrenten zou blijven leveren.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Elisabeth Bertrand

Ik hoop dat de reisindustrie in Europa snel reageert door meer te werken aan partnerships met destination management portals.

Patrick Mulder

Wij proberen met http://www.verkeersbureaus.info duidelijke informatie te geven aan de bezoekers over al deze destinations. Voorlopig is deze markt nog niet door Google zelf aangetast.

Joost

Gaat hoog tijd worden dat ze ook naar Europa komen. Dan zijn we eindelijk van al die vervelende reclames en tussenhandelaren af, waar je ‘simpel en snel’ vliegtickets kan bestellen.

@patrick, wat voegt deze spam toe aan dit specifieke artikel. Het gaat over vliegtickets. Niet over bestemmingen en wat je er zoal niet kan doen.

Patrick Mulder

@Joost:
Het is een reactie op de comment van Elisabeth

Elisabeth Bertrand

Helaas, en let maar op dit komt de prijs van vliegtickets hélémaal niet ten goede voor de consument, zo werkt het niet in de reiswereld. Hebben we nog niets geleerd van verkapte prijsverhogingen in de vorm van toeslagen op je ticket. LOL ze krijgen je toch wel..hoe dan ook;-)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond