Deel dit artikel
-

Reiszoeker Kayak bereidt beursgang voor

Kayak heeft de zinnen op een beursgang gezet. De Amerikaanse zoekmachine voor onder meer vliegreizen, hotelkamers en autoverhuur, hoopt hiermee 50 miljoen dollar op te halen.

Uit de aanvraag voor de beursgang blijkt dat Kayak een risico ziet in de overname van ITA door Google. Google heeft 700 miljoen dollar op tafel gelegd voor de aankoop van ITA, een softwarebedrijf voor vluchtinformatie. Van alle zoekresultaten bij Kayak naar vliegtickets, komt 42 procent van ITA.

Kayak speurt op Google-achtige wijze live op web naar informatie over onder meer vliegtickets en hotelkamers. Het verdient zijn geld met advertenties naast de zoekresultaten. Het contract met ITA loopt nog tot 2013. Mocht de overname van ITA door Google worden goedgekeurd, dan kan het zijn dat ITA geen vluchtinformatie meer verstrekt aan andere partijen dan Google. Een andere mogelijkheid is dat het contract verlengd wordt onder minder goede voorwaarden.

Google als concurrent

Mocht Google zelf in de online reismarkt stappen, dan is dit ook een bedreiging voor Kayak. Immers, uit onderzoek van Experian Hitwise bleek dat 30 procent van de aan vakantie gerelateerde zoekopdrachten beginnen bij Google. Mocht Google de mogelijkheid gaan bieden om vluchten en bijbehorende prijzen te vergelijken, dan is de noodzaak om door te klikken naar Kayak een stuk kleiner.

Een ander risico is het feit dat een paar grote online reisagenten een groot deel van de inkomsten genereren. Zo is Expedia, bekend van onder meer Hotels.com, goed voor 25 procent van de totale winst. Orbitz, van CheapTickets, brengt 19 procent van de totale winst in het laatje. Mocht een van de spelers wegvallen, dan is dit een grote hap uit de opbrengsten van Kayak.

Breed aanbod

Hetzelfde geldt voor vliegtuigmaatschappijen. Orbitz kreeg onlangs nog van American Airlines te horen dat het de vliegtickets van die vliegtuigmaatschappij niet meer op de website mocht tonen. South West Airlines weigert dit al langer en wil de verkoop van vliegtickets zelf in handen houden. Kayak is afhankelijk van een breed aanbod aan vluchtprijzen. Wordt dat aanbod kariger, dan is de kans groot dat het aantal bezoekers aan Kayak vermindert.

Kayak heeft in de eerste negen maanden van 2010 128 miljoen dollar omzet gedraaid. Een groei van 48,2 procent vergeleken met dezelfde periode in 2009. De netto winst kwam eind september 2010 uit op 6,2 miljoen dollar. Een daling, vergeleken met de netto winst in de eerste negen maanden van 2009, 10,4 miljoen dollar.

Kayak is actief in 11 landen, waarvan 9 Europese landen. Eerder nam het Swoodoo over, dat ook actief is op de Nederlandse markt. De zoekmachine is in 2004 opgericht door oudgedienden van Orbitz, Travelocity en Expedia. In 2007 nam het voor 180 miljoen dollar Sidestep over.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pieter

Volgens mij staat er een foutje in het artikel, die 128 miljoen dollar winst is volgens mij de omzet over de eerste negen maanden. Waarom zou Kayak 50M ophalen als ze zoveel winst maken?

Willem - Chase nl

Het gaat dus om 128 miljoen dollar omzet. De winst was 6,2 miljoen dollar in de eerste negen maanden van 2010. Google wordt genoemd in het prospectus:?These initiatives appear to represent a clear intention by Google and Microsoft to appeal more directly to travel consumers and travel suppliers by providing more specific travel-related search results, which could lead to more travelers using services offered by Google or Bing instead of those offered on our websites and mobile applications." 

Jannemiek - Emerce

@Pieter, Dat klopt, waar winst staat moet omzet staan. Er is dus sprake van 128 miljoen dollar omzet in de eerste negen maanden van dit jaar en 6,2 miljoen dollar netto winst. Het is inmiddels aangepast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond