Deel dit artikel
-

RFID ook te gebruiken tegen winkeldiefstal

RFID moet de nieuwe standaardtechnologie worden om diefstal tegen te gaan. Dat heeft de brache-organisatie van Nederlandse winkeliers afgesproken in het platform detailhandel.

Het is niet zo dat de winkeliers zelf gaan investeren in RFID-chips, zegt Sjoerd Veenstra van de Raad Nederlandse Detailhandel. Dat moeten vooral de distributeurs doen die de chips ook kunnen gebruiken voor het managen van logistieke processen, vinden de bij de raad aangesloten winkeliers. Dat RFID-chips ook of misschien wel juist kunnen worden ingezet tegen diefstal is mooi meegenomen vinden de winkeliers.

Het heeft lang geduurd voordat de Nederlandse detailhandel het eens was over het adopteren van een standaard tegen diefstal. Eerder werden verschillende andere technologieën beproefd maar nu zijn de winkeliers het er over eens dat RFID eigenlijk het beste werkt.

Door gebruik te maken van onzichtbare chips en codes wordt de strijd aangegaan met de winkeldief. Het gaat daarbij om verborgen of verstopte verklikkers die toch al in de producten zijn aangebracht omdat ze dan makkelijker te volgen zijn in het logistieke proces.

Volgens de Raad voor de Nederlandse Detailhandel is het de bedoeling dat de RFID-verklikkers worden aangebracht in artikelen in supermarkten, bij juweliers, drogisterijen en opticiens. Bronbeveiliging is een belangrijke “issue” in de detailhandel. Bedoeling is dat de zogeheten code voor die bronbeveiliging al in de fabriek wordt geactiveerd.

Volgens Fred De Haas, directeur van Checkpoint Meto Benelux, een van oorsprong Amerikaanse onderneming die zowel actief is op het gebied van beveiligingssystemen in de detailhandel als met RFID-toepassingen. “Ik zie RFID voor ongeveer vijftien procent als een beveiligingstool, voor de rest is het toch echt een instrument om logistieke processen te managen. Denk daarbij vooral aan de supermarkt. Met RFID kun je bijvoorbeeld signaleren hoeveel flessen cola er nog in een schap staan.”

Het bedrijf van De Haas dat al ervaringen met RFID in Europa heeft opgedaan in Spanje en het Verenigd Koninkrijk (waarbij het gaat om kant- en-klare-maaltijden van Marks & Spencer) gaat dit voorjaar ook in Nederland experimenteren met RFID in een landelijke parfumerieketen. Welke parfumerieketen dat is, wil De Haas nog niet vertellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond