Deel dit artikel
-

Rich media: EyeWonder wil Easyconcepts.com

Het Nederlandse bedrijf in rich media reclame Easyconcepts.com is precies in die Europese landen actief waar het Amerikaanse EyeWonder haar vleugels wil uitslaan. Dus heeft EyeWonder een huwelijksaanzoek gedaan.

Een trouwe lezer van Emerce stuurde een tip met de postduif: Easyconcepts.com heeft een bod van 15 miljoen euro ontvangen van EyeWonder, plus een reeks huwelijkse voorwaarden die aan de overname verbonden is. Ze hoeft maar ‘ja’ te zeggen en is verkocht.

De verrassing: geen van beide bedrijven doet grote moeite om het gerucht de kop in te drukken. Al vóór het huwelijk is voltrokken zijn ze blij met elkaar. Het genoemde overnamebedrag willen ze, uiteraard, bevestigen noch ontkennen. Van Amerikaanse kant is er geen beursnotering in het spel, want EyeWonder is in private handen.

Marcel Udo, bekend van De Telegraaf en even Ilse, nu de baas van EyeWonder in Europa en verantwoordelijk voor de Europese expansie: "We hebben elkaar inderdaad gesproken, maar er is nog niet onderhandeld."

Doorgaans nemen Amerikanen zelf de onderhandelingen ter hand. Udo: "Dat is juist, en zal ook nu het geval zijn. Maar ik ben er dan wel bij. Ik kan aangeven dat Easyconcepts erg goed bij EyeWonder past. Ze zijn precies in die landen actief waarheen wij graag willen uitbreiden en hebben dan meteen een goede start in negen landen. Easyconcepts heeft een goede positie opgebouwd in Europa."

Danny van der Cingel, met Guy Makmel in 2001 oprichter van
Easyconcepts.com in Amsterdam en samen eigenaar, is klaar om te worden overgenomen: "Het past zo goed bij elkaar dat je beter samen kunt optrekken dan elkaar te beconcurreren."

Easyconcepts.com is met onder meer platform Eyeblaster behalve in de Scandinavische landen en de Benelux ook in Rusland, Turkije en Israël actief. In Rusland en Israël is een filiaal. In totaal werken er elf mensen vast bij Easyconcepts.com: "En we werken veel met freelancers, ook nog een vijftien tot twintig bij elkaar", aldus Van der Cingel.

In ondermeer de productie van ‘rich media’ reclametechnologie en creatieve diensten zet Easyconcepts.com de freelancers in. Aan de kant van de klanten kan ‘Easy’ een fraaie lijst tonen met uitgevers als Microsoft (MSN), Telegraaf en in Nederland ook Ilse, Wegener en PCM. Onder de adverteerders springen Coca-Cola, Unilever, Adidas, Tomtom, H&M, EMI en Warner in het oog.

Van der Cingel: "Onze kracht ligt in pan-Europese campagnes. We zijn goed in de aanpassing en vertaling voor lokale markten vanuit Europese concepten. We zijn minder sterk in het puur lokale stuk."

Die grensoverschrijdende campagnes lopen ook via de grote mediabureaus zoals OMD, Mindshare, Groupe M etc. Van der Cingel (43) en Makmel (38) kennen de markt en hebben een flink deel ervan voor zich opgeëist.

Marcel Udo nu ‘op z’n plaats’

Marcel Udo is één van de bekendste personen in interactieve marketing in Nederland, vooral dankzij De Telegraaf, ofschoon hij daar ooklang ‘in papier’ actief was. Opvallend was eind vorig jaar de overstap naar Ilse Media om daar verkoopchef te worden.

Nog opvallender was dat het in februari 2008 al weer afgelopen was bij Ilse. Udo: "Dat was dus geen gelukkige match. Ik denk dat we van beide kanten wat verkeerde verwachtingen hadden van elkaar. Het voelde gewoon niet goed. Toen kwam net op tijd deze mogelijkheid van EyeWonder voorbij."

Udo wil nu graag meer aandacht voor ‘rich media’ advertising: "Want dat is toch het summum wat internet qua reclame te bieden heeft. Geen enkele uiting maakt zo goed gebruik van de interactieve mogelijkheden die internet ons te bieden heeft, zeker niet gezien de uitgebreide rapportagemogelijkheden per campagne die veel verder gaat dan Click through ratio (CTR). Het komt veel meer in de buurt van interactie ratio, waardoor je een veel beter beeld krijgt van de echte campagneresultaten."

Een showcase van EyeWonder is die van Coca Cola voor Coca Cola Zero

Deel dit bericht

2 Reacties

danny

beste emerce lezers,  what can i say, handige PR truc van eyewonder :-) we zijn door de heren vincent(ceo) en udo inderdaad gepolst of we 4sale waren in de toekomst dat hebben wel meer bedrijven gedaan de afgelopen maanden, maar tot nu toe heb ik geen bod mogen ontvangen. de enige ''take overs'' waar we wel dagelijks mee bezig zijn kunt u hier bekijken: http://www.easyconcepts.com/demo/10000/  als u daarover meer wilt weten praten we u graag bij vriendelijke groet, danny   

M Roelofs

Kijk: hoe harder er ontkend wordt.. er is zeker ook niets waar van het gerucht dat Danny van easyconcepts genomineerd is voor een nobelprijs? Thin metal hats everywhere..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond