Deel dit artikel
-

RTL Groep lanceert online reclamenetwerk

Tijdens de @d:tech-beurs, die momenteel in Amsterdam wordt gehouden, heeft de RTL Groep haar IP-Web.net gelanceerd. Dit nieuwe pan-Europese netwerk is de afgelopen maanden gevormd uit RTL's bestaande advertentienetwerken en bestaat nu uit 75 sites. RTL Groep verwacht ermee 'cross-media' pakketten aan te kunnen bieden.

De RTL Groep had netwerken in België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. Al deze verschillende netwerken zijn nu ondergebracht onder de naam IP-Web.net. In Nederland gaat het om IP Nieuwe Media dat verantwoordelijk is voor het plaatsen van advertenties op de sites van RTL4, RTL5 en Big Brother. Binnenkort moet daar ook de nieuwe portal van de Holland Media Groep bij komen. De meeste sites binnen de nieuwe combinatie zijn te vinden in België en Frankrijk.

Volgens de RTL groep kan IP-Web.net advertentieruimte aanbieden op 75 sites, met in totaal 150 miljoen page impressions per maand en 200 miljoen ad impressions. "Ons doel is een leidende positie te gaan innemen als online advertiser in Europa," zegt Ariaen de Jong, manager marketing en communicatie bij IP Nieuwe Media. Of er op korte termijn nieuwe sites aan het netwerk worden toegevoegd kan De Jong nog niet zeggen. "Van oorsprong zijn we natuurlijk gericht op de omroepen. Ik denk dat er daarom nog wel enkele multi-media sites toegevoegd gaan worden."

RTL Groep mikt met IP-Web.net ook duidelijk op adverteerders die in een moeite een campagne over verschillende kanalen wil uitzetten. Het heeft beschikking over eigen televisie- en radiokanalen, en daarbovenop eigen websites. Alex Stil van online mediabureau Advalue voegt daaraan toe: "Waar ze denk ik ook sterk in kunnen worden is het aanbieden van nieuwe advertentievormen als streaming media. Bij de omroepen is over de toepassing daarvan veel kennis in huis." IP-Web.net maakt gebruik van Dart-technologie, de adserver die ontwikkeld is door DoubleClick.

Een van de naaste concurrenten van IP Nieuwe Media is de STER , dat verantwoordelijk is voor het plaatsen van advertenties op de sites van de publieke omroepen. Peter Boots, senior product manager internet: "Ik zie IP-Web.net voorlopig niet als grotere concurrent. In Nederland kunnen ze advertenties plaatsen op drie sites, ze zullen hier eerst hun netwerk nog moeten uitbreiden met nieuwe sites. Europees gezien is het een ander verhaal, dan kun je stellen dat de nieuwe combinatie een redelijk sterke partij vormt."

De mogelijkheden voor het plaatsen van advertenties op de sites van de publieke omroepen zijn nog beperkt. Momenteel kan reclame gemaakt worden via de 3FM site, de BNN at Work site, de gezondsite en de STER site. Vanaf half november is het ook mogelijk om te adverteren op de Elektronische Programma Gids (EPG), die is ondergebracht op de portal van de omroepen. Boots laat weten dat de gesprekken over het aanbrengen van reclame op de sites nog steeds gaande zijn, momenteel wordt er gesproken met VPRO, Radio 2 en NPS. 3FM zal binnenkort de site gaan vernieuwen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond