Salesforce.com integreert Twitter voor klantcontact
Twitteraars kunnen zich niet meer onbespied te wanen. Multinationals gaan al het geklets monitoren en waar nodig beantwoorden. Daartoe integreert het online marketing- en CRM-bedrijf Salesforce.com Twitter in zijn dienstenpakket.
Over enkele maanden gaat Salesforce.com ook Twitter afluisteren. Bedrijven betalen minstens 1.000 dollar per maand om een ingang te krijgen op profielensites en chatclubs. Dat is namelijk de minimumprijs voor de nieuwe dienst Service Cloud.
Service Cloud ging ruim twee geleden van start en heeft nu 6.800 betalende gebruikers. Salesforce ontwikkelde de dienst, omdat het constateerde dat consumenten zich steeds vaker niet tot een officiële helpdesk wenden maar tot vrienden en kennissen op profielensites. Het Amerikaanse bedrijf zocht een methode om daar op in te haken en vond die.
De meest gestelde vraag sinds de lancering van Service Cloud is, volgens Alexandre Dayon, de integratie met Twitter. Bedrijven willen ‘s werelds grootste chatroom af kunnen luisteren.
Het Salesforce-systeem zoekt de vragen van klanten en slurpt die op in zijn systeem. De betalende gebruiker kan die vraag zelf beantwoorden, maar kan ook wachten tot een willekeurig persoon op het web het beste antwoord geeft. Met een klik op de knip ‘pikt Salesforce’ dat antwoord in en verspreid via intranetten en internet onder zijn klanten.
Bekijk hier een gefilmde demonstratie van de wijze waarop een particuliere Facebook-vraag over Orange geëxploiteerd wordt.
Salesforce gaat overigens niet in op de auteursrechtelijke kanten van deze werkwijze.
Nederlandse bedrijven zetten afgelopen maanden de eerste prille stappen op Twitter. BCC, UPC, AH, Telfort en Vodafone openden er accounts om reclame te maken of om klantvragen te horen en kunnen beantwoorden.
Het woord Telfort werd op Twitter in 7 dagen 90 keer gebruikt.
Foto: anonymous9000 (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond